Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Ruch na kanale przez Mierzeję Wiślaną nieco mniejszy niż zaraz po otwarciu

Ruch na kanale przez Mierzeję Wiślaną nieco mniejszy niż zaraz po otwarciu
PU
14.11.2022, o godz. 13:33
czas czytania: około 3 minut
0

Od czasu otwarcia kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną prześluzowano blisko 400 jednostek, w większości turystycznych. Były to jednostki pod banderami niemiecką, francuską, szwedzką, norweską i polską. Około 30 proc. z nich jako port docelowy deklarowało Elbląg, około 15 proc. Krynicę Morską, a około 10 proc. Górki Zachodnie i Gdańsk.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b wykroczenia 10.06 [23.04-10.06.24]

Ruch na kanale jest mniejszy w zasadzie z dwóch powodów. Po pierwsze, sezon turystyczny już w zasadzie minął, a po drugie na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, w porcie Elbląg, jak również na torze łączącym Port Nowy Świat z wodami będącymi w jurysdykcji Kapitanatu Portu Elbląg trwają prace pogłębiarskie i budowlane.

– W związku z tym pewne trudności, ostrzeżenia nawigacyjne, bądź też niejednokrotnie niemożliwości korzystania z pewnych odcinków toru okresowo się pojawiają. Z tego względu ruch jest nieco mniejszy, niemniej jednak dalej się on odbywa – mówi kpt. ż. w. Paweł Perkowski, kapitan Portu Nowy Świat.

Dla większej funkcjonalności

Dzięki pracom uzupełniającym, które już trwają, nowa droga wodna łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym będzie bardziej funkcjonalna. Aby z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany mogły przepływać większe jednostki niż żaglówki, konieczne jest wykonanie prac dodatkowych, takich jak m.in. zagospodarowanie brzegów rzeki Elbląg, wybudowanie mostu obrotowego w Nowakowie, czy pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym i na rzece Elbląg do tamtejszego portu.

Most w Nowakowie

Wykonawca przygotowuje się obecnie do montażu metalowej konstrukcji mostu. Jego podpory są już gotowe.

– Na początku listopada został złożony na budowie drugi element jezdni mostu, trwają prace przy przygotowaniu styków do połączeń elementów jezdni oraz przy budowie podparć tymczasowych dla montażu konstrukcji stalowej między podporami – wyjaśnia Magdalena Kierzkowska.

W najbliższych dniach planowane są kolejne dostawy elementów jezdni. Trwają również prace, związane z budową nowego układu drogowego wokół mostu. Kontynuowane są prace związane z obudową brzegów rzeki Elbląg. Roboty podstawowe (pogrążanie i kotwienie ścianki szczelnej) wyprzedzają harmonogram.

– Zaawansowanie prac w tym zakresie wynosi 70 proc. – poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.

Zalew Wiślany

Konieczne jest też pogłębienie toru wodnego przez Zalew Wiślany. Jak podał Urząd Morski w Gdyni, zaawansowanie prac wynosi tam obecnie ok. 60 proc. a roboty prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Wykonawca, zgodnie z zapisami umowy, zrealizował 50 proc. prac do końca września tego roku. Roboty prowadzone są na kilku odcinkach jednocześnie, obecnie skoncentrowane są w centralnej i południowej części toru wodnego, od wyspy na południe w kierunku rzeki Elbląg.

Zdania podzielone

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oddany do użytku 17 września. Do 6 listopada przepłynęły nim 384 jednostki – mówi Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni. Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg także ponad 10 km. Pozostałe około 2,5 km to odcinek, na który złożyły się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. W miniony weekend przekop przez Mierzeję Wiślaną przyciągnął setki turystów. Część z nich uważa, że to inwestycja, która służyć będzie wielu pokoleniom.

– Fajnie, że powstało coś dla ludzi, że można sobie tu przyjść i chociażby pospacerować – mówi Robert, który na przekop przyjechał specjalnie z Milanówka.

Inni mają wątpliwości czy prowadzone prace uzupełniające przysłużą się większej funkcjonalności przekopu.

– Wydaje mi się, że przekop będzie wykorzystany przez jachty, małe łodzie i kajaki, ale wątpię w ruch większych jednostek w tym miejscu. Uważam, że turystycznie owszem, będzie to jedna z atrakcji na Mierzei Wiślanej – mówi Teresa z Gdańska.

Kanał oraz cały tor wodny po wykonaniu wszystkich niezbędnych prac będą miały docelowo 5 m głębokości. Całość inwestycji będzie gotowa w 2023 roku.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024