Rząd wycofuje się z podwyżek cen biletów kolejowych

Rząd wycofuje się z podwyżek cen biletów kolejowych
Bartłomiej Leśniewski
30.01.2023, o godz. 8:57
czas czytania: około 2 minut
1

W tym tygodniu będzie komunikat, jak zostaną obniżone ceny biletów na kolei – zapowiedział na antenie Polsat News minister w kancelarii premiera Łukasz Schreiber.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Od 11 stycznia br. wprowadzono nowy cennik. Ceny bazowe biletów jednorazowych w pociągach Pendolino wzrosły średnio o 17,8 proc., w pociągach EIC o 17,4 proc., a w pociągach TLK/IC średnio o 11,8 proc. Zgodnie z zapowiedzią ministra Schreiber podwyżki będą mniejsze, albo… w ogóle ich nie będzie.

Protest premiera

Przeciw podwyżkom zdecydowanie wystąpił premier Mateusz Morawiecki. – Będę domagał się od kierownictwa Ministerstwa Infrastruktury zdecydowanych działań oszczędnościowych w wszystkich spółkach PKP, po to, aby doprowadzić do jak najniższych cen biletów – komentował Mateusz Morawiecki na łamach „Dziennika Gazety Prawnej”

– Ceny energii wrosły 3-krotnie w ostatnich 3-4 latach i to jest problem, z którym każdy się zmaga, także kolej. Jednak my, przeznaczając w tym roku dodatkowe 1,5 mld zł na kolej, liczymy, że sprawa podwyżek tak nie będzie wyglądała” – powiedział w niedzielę w Polsat News minister w kancelarii premiera Łukasz Schreiber.

– Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu i dlatego należy ją wspierać – dodawał  minister.

Skutki podwyżek

– Prawo i Sprawiedliwość przestraszyło się krytyki i w sprawie cen biletów PKP interweniowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Tymczasem to wszystko jest bardzo proste. Albo mamy monopol i wtedy nie ma zachęty do tego, żeby poprawiać warunki i obniżać ceny, albo mamy konkurencję – komentował Stanisław Tyszka z Konfederacji.

Tymczasem w Polsce konkurencji na torach prawie nie ma. Działa w ograniczonym zakresie, tylko w wypadku przewozów międzynarodowych gdzie PKP wiążą umowy o współpracy z zagranicznymi przewoźnikami.

Czy ta konkurencja działa? Mówił o tym w Polsacie wicemarszałek Senatu Michał Kamiński. – Bilet na 8 lutego między Warszawą a Poznaniem kosztuje drożej niż bilet między Warszawą a Berlinem, realizowany przez niemieckie koleje – mówił.

A więc: warto kupić niemiecki bilet ważny aż do Berlina i po prostu wysiąść w Poznaniu, rezygnując z wykorzystania pozostałej części prawa do przejazdu. I tak się opłaci.


Rewolucja taryfowa zmieni komunikację publiczną w Niemczech

 

 

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


Hubert

Komentarz #226247 dodany 2023-01-30 11:57:34

Czy obniżka będzie dotyczyła również pociągów kolei regionalnych? Dojeżdżam codziennie do pracy pociągiem, połączenia niestety nie są dogodne i muszę korzystać z kolei regionalnych. W tym momencie na trasie tam i z powrotem bilet na koleje regionalne jest drożysz niż na PKP Intercity. Uważam to za absurdalną sytuację

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024