Reklama

AD1A KUBOTA 04.03-04.04.24

Stanowisko IG „Wodociągi Polskie” w reakcji na informację o decyzji KE o wniesieniu do TSUE sprawy przeciwko Polsce w związku z oczyszczaniem ścieków

Stanowisko IG „Wodociągi Polskie” w reakcji na informację o decyzji KE o wniesieniu do TSUE sprawy przeciwko Polsce w związku z oczyszczaniem ścieków
PU
11.02.2022, o godz. 21:55
czas czytania: około 4 minut
0

9 lutego 2022 Komisja Europejska podjęła decyzję o wniesieniu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej sprawy przeciwko Polsce w związku z nieprzestrzeganiem dyrektywy dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych (dyrektywa 91/271/EWG). Oto reakcja Izby Gospodarczej "Wody Polskie".

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B KUBOTA 04.03-04.04.24

.

Stanowisko Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”

“Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie” po zapoznaniu się z komunikatem prasowym Komisji Europejskiej w sprawie podjętej decyzji o wniesieniu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej sprawy przeciwko Polsce w związku z nieprzestrzeganiem dyrektywy dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych (dyrektywa 91/271/EWG), pragnie wyrazić swoje stanowisko w powyższym temacie.

Przedmiotowy dokument stanowi, iż państwa członkowskie Unii Europejskiej zobowiązane są, aby aglomeracje (czyli miejsca z na tyle gęstą zabudową, że opłaca się w nich budować sieci kanalizacji sanitarnej) w sposób techniką przewidziany odbierały i oczyszczały ścieki, eliminując lub ograniczając w ten sposób wszystkie niepożądane skutki dla środowiska związane z gospodarką ściekową.

Podobnie jak w większości krajów Unii Europejskiej dyrektywa 91/271/EWG nie w pełni została w Polsce wdrożona w terminie określonym wymogami dyrektywy, tj. do 31 grudnia 2015 r. Wynika to z wielu czynników, które przez lata nakładały się na siebie. Według ekspertów Izby wynegocjowane terminy implementacji były zbyt optymistyczne (co przez wiele lat sygnalizowała IGWP w imieniu swoich członków, przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych). Komisja Europejska reagowała często z dużym opóźnieniem, a administracja państwowa kolejnych rządów nie doprowadziła do uporządkowania sprawozdawczości i szczegółowej kontroli wdrażania tej dyrektywy. Ponadto dyrektywa jest niezwykle trudna do wdrożenia, wymaga bardzo precyzyjnego monitoringu oraz znaczących (liczonych w miliardach złotych) nakładów finansowych. Dlatego w zaistniałej sytuacji należy skoncentrować się na poprawie stanu wiedzy o wdrażaniu dyrektywy, poprawie systemu zbierania i analizy danych oraz wsparciu samorządów i przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych.

Wdrażanie dyrektywy ściekowej opiera się na pojęciu aglomeracji. Podkreślić należy, że aglomeracje są organizmem żywym, liczba mieszkańców zmienia się nieustannie i zależy od struktury miasta. Po roku 2015 aglomeracje były powiększane po to, aby rozbudować sieć kanalizacyjną tam, gdzie nie udało jej się wybudować w pierwszej kolejności. Zmiany granic aglomeracji wynikają także z wielokrotnych zmian reguł ich ustalania, zmian tabel sprawozdawczych, definicji, sposobów sprawozdawania. Konieczne jest więc bilansowanie i kontrolowanie wszystkich elementów systemu gospodarki ściekowej. Kolejne, częste zmiany prawne wymuszają konieczność dostosowania przez gminy i przedsiębiorstwa wod-kan sprawozdawczości. W obecnej sytuacji prawnej jest to bardzo trudne ze względu na podział odpowiedzialności pomiędzy różne podmioty.

Obecnie na etapie opiniowania znajduje się projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (numer w wykazie UC112), mający na celu między innymi rozwiązanie powyższych problemów. Izba wzięła czynny udział w konsultacjach publicznych nad tym dokumentem. Izba zaproponowała między innymi wprowadzenie wymogów odpowiadających faktycznie na oczekiwania określone w uzasadnionej opinii Komisji Europejskiej z 2020 r poprzez zastosowanie nowego brzmienia art. 87a wspomnianej ustawy. Zarzuty Komisji Europejskiej dotyczą szczególnie braku wyposażenia gmin w odpowiednią długość kanalizacji sanitarnej oraz braku skutecznych rozwiązań tam, gdzie sieć nie istnieje. Ponadto zarzuty związane są z brakiem odpowiedniej kontroli i bilansowania zbiorników bezodpływowych. Zaproponowane zmiany prawne mają ten problem uregulować poprzez odpowiednie bilansowanie ścieków w aglomeracjach (łącznie z kontrolą szamb i oczyszczalni przydomowych).

Izba od początku wdrażania Dyrektywy aktywnie uczestniczyła w pracach nad klasyfikacją aglomeracji w zakresie spełnienia wymagań, przedkładając uwagi do wszystkich sprawozdań z realizacji. Również przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne aktywnie wspierały gminy wchodzące w skład aglomeracji w celu wywiązania się z nałożonych na mocy Dyrektywy obowiązków.

Stanowczo chcemy podkreślić, iż stwierdzenie, że ponad 1000 aglomeracji w Polsce nie posiada systemu zbierania ścieków komunalnych jest zbyt ogólne i wynikać jedynie może z niewłaściwie sporządzonej sprawozdawczości, jaką Polska wysłała do Komisji Europejskiej.
Potężne nakłady finansowe w branżę kanalizacyjną (oczyszczalnie ścieków), jakich Polska dokonała, przy znaczącym wsparciu środków UE w latach 2003-2021 (okres przedakcesyjny i lata wstąpienia do UE) są najlepszym potwierdzeniem ogromu prac, jaki został wykonany przez gminy i przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne w celu wdrożenia dyrektywy.
Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”, będąc nieustannie w dialogu z Ministerstwem Infrastruktury i PGW „Wody Polskie”, zapewnia o gotowości naszych ekspertów w kompromisowym rozwiązaniu problemu. Dialog i współpraca są wyznacznikami działania naszej branży.”

Krzysztof Dąbrowski,
Prezes IGWP


zobacz również:

Komisja Europejska skarży Polskę w sprawie ścieków


 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024