Sukces programu bezpłatnej komunikacji miejskiej w Starachowicach

Sukces programu bezpłatnej komunikacji miejskiej w Starachowicach
Bartłomiej Leśniewski
21.09.2022, o godz. 10:37
czas czytania: około 2 minut
0

O ponad 70 proc. wzrosła liczba osób korzystających z komunikacji publicznej w Starachowicach (Świętokrzyskie), odkąd jest ona bezpłatna.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Bezpłatna komunikacja miejska w Starachowicach funkcjonuje od 1 kwietnia 2022 roku. Mogą z niej korzystać mieszkańcy miasta i osoby płacące tutaj podatki

 To nie prima aprilis

– To rozwiązanie w związku z datą wprowadzenia projektu w życie wielu traktowało jako prima aprilisowy żart. Tymczasem stało się rzeczywistością, do której mieszkańcy Starachowic się przyzwyczaili i chętnie z niej korzystają – powiedział Marek Materek, prezydent Starachowic podczas wtorkowej konferencji prasowej.

Poinformował, że z komunikacji miejskiej korzysta obecnie około 71 proc. więcej osób niż rok wcześniej (około 253 tys. osób miesięcznie). – Ten przyrost jest ogromny. Bardzo się z tego cieszymy i dziękujemy wszystkim pasażerom komunikacji miejskiej. Bo to oni każdego dnia udowadniają, że to rozwiązanie wprowadzone w Starachowicach miało głębokie uzasadnienie – podkreślił Materek.

Ile to kosztuje

W ubiegłym roku do komunikacji publicznej miasto dopłaciło około 9,5 mln zł, a dochody z biletów wyniosły… sześć razy mniej, ledwie 1,7 mln zł. Prezydent szacuje, że w tym roku miasto dołoży około 12 mln zł. Za to mieszkańcy nie zapłacą już nic.

Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej zostało połączone z realizacją większego projektu, sfinansowanego ze środków europejskich i rządowych. Związany on jest m.in. z zakupem 20 niskopodłogowych, ekologicznych autobusów na gaz sprężony CNG. Podkreślił, że te autobusy zostały wyprodukowane w Starachowicach i służą teraz mieszkańcom tego miasta.

Pasażerowie szczęśliwsi od kierowców

– Wybudowaliśmy też stację tankowania autobusów na CNG przy ulicy Radomskiej. Wybudowane zostały też warsztat, myjnia i centrum dyspozytorskie po to, aby poprawić warunki pracy dla pracowników komunikacji miejskiej – powiedział Materek. Dodał, że w ramach tego projektu przebudowane i zmodernizowane zostały też ulice Konstytucji 3 maja, Parkowa, Kilińskiego i fragment ulicy Partyzantów.

Miasto realizuje też projekt budowy ścieżek rowerowych. – Kończymy prace związane z przebudową ulic 3 Maja i Kopalnianej, gdzie powstają ciągi rowerowe. Zmodernizowana została też ścieżka rowerowa przy ulicy Staszica. Teraz będziemy przystępowali do wykonania ścieżek rowerowych przy ulicach Piłsudskiego, Na Szlakowisku, Szkolnej i Radomskiej na odcinku od Batalionów Chłopskich do Szkolnej – poinformował prezydent. Zaznaczył, że celem tych inwestycji jest to, aby jak najwięcej uczniów i pracowników starachowickich firm mogło dojechać do szkoły i pracy rowerem.

– Żeby to był wybór między komunikacją miejską a rowerem. Aby jak najmniej osób na terenie naszego miasta używało samochodów. Z badań naukowców na całym świecie wynika, że miasta, które postawiły na taką formę komunikacji, czyli rower, komunikacja piesza i publiczna, to ich mieszkańcy uznają je za najszczęśliwsze miejsca do życia – podkreślił Materek.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024