W Białymstoku powstaje Intermodalny Węzeł Komunikacyjny

W Białymstoku powstaje Intermodalny Węzeł Komunikacyjny
R.G.
07.09.2023, o godz. 8:07
czas czytania: około 2 minut
0

Na 31 października br. wyznaczono termin zakończenia przebudowy ulic przy nowopowstałym centrum przesiadkowym w sąsiedztwie dworców PKP i PKS w Białymstoku. Finalnym efektem ma być powstanie w Białymstoku Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Przebudowa ulic, budowa centrum przesiadkowego, a także zakup nowych autobusów elektrycznych to składowe większego projektu, którego celem jest utworzenie w Białymstoku Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego.

W ramach tego działania powstać ma również tunel pieszo-rowerowy na potrzeby pasażerów, którym będzie można – pod torami – dostać się bezpośrednio na kolejowe perony.

– Sukcesywnie kończymy inwestycję związaną z układem drogowym – wyjaśnia wiceprezydent Białegostoku Przemysław Tuchliński. – Całościowe zakończenie tego segmentu przedsięwzięcia planowane jest na 31 października bieżącego roku, a wraz z końcem prac na poszczególnych ulicach, do centrum wprowadzane będą kolejne autobusy miejskie. Finalnym efektem realizacji tego przedsięwzięcia będzie centrum komunikacyjne łączące różne rodzaje komunikacji krajowej, regionalnej i miejskiej.

Dodajmy, że równolegle PKP PLK, prowadzi modernizację stacji kolejowej Białystok.

Kolejne autobusowe linie

Wraz z oddawaniem do użytku białostockich ulic o zmodernizowanym przebiegu, zwiększać się będzie liczba autobusów komunikacji miejskiej zatrzymujących się na przystankach w obrębie nowego centrum przesiadkowego.

Na obecnym etapie, od 1 września br., zatrzymują się tam autobusy trzech linii Białostockiej Komunikacji Miejskiej (BKM): nr 100, 107 i 22.

W nowym centrum przesiadkowym zainstalowano już przystanki i miejsca postojowe dla autobusów miejskich.

Zieleń i retencja wody

Ważnym elementem prac nad tworzeniem nowego centrum przesiadkowego są nasadzenia zieleni, a także budowa podziemnej infrastruktury do odprowadzania i retencji wody.

Powierzchnia, na której powstaje centrum przesiadkowe w Białymstoku, obejmuje aż 18 tysięcy metrów kwadratowych, z czego 3 tys. metrów kw. to tereny zielone – głównie nasadzenia bylin.

135 mln zł z funduszy UE

Całość kosztów kwalifikowanych budowy Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego w Białymstoku to 180 mln zł, z czego 135 mln zł to środki z funduszy Unii Europejskiej. Przy czym, koszt budowy samego centrum przesiadkowego to kwota rzędu 17 mln zł.

Nowy białostocki Intermodalny Węzeł Komunikacyjny ma się przyczynić do rozwoju transportu miejskiego, płynnej komunikacji w centrum miasta, a także usprawnienia transportu publicznego w integracji z komunikacją pieszą, rowerową, samochodową i kolejową. Kolejny cel to poprawa bezpieczeństwa komunikacyjnego.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Gospodarka i samorząd
css.php
Copyright © 2024