Przebudowa ulic, budowa centrum przesiadkowego, a także zakup nowych autobusów elektrycznych to składowe większego projektu, którego celem jest utworzenie w Białymstoku Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego.
W ramach tego działania powstać ma również tunel pieszo-rowerowy na potrzeby pasażerów, którym będzie można – pod torami – dostać się bezpośrednio na kolejowe perony.
– Sukcesywnie kończymy inwestycję związaną z układem drogowym – wyjaśnia wiceprezydent Białegostoku Przemysław Tuchliński. – Całościowe zakończenie tego segmentu przedsięwzięcia planowane jest na 31 października bieżącego roku, a wraz z końcem prac na poszczególnych ulicach, do centrum wprowadzane będą kolejne autobusy miejskie. Finalnym efektem realizacji tego przedsięwzięcia będzie centrum komunikacyjne łączące różne rodzaje komunikacji krajowej, regionalnej i miejskiej.
Dodajmy, że równolegle PKP PLK, prowadzi modernizację stacji kolejowej Białystok.
Kolejne autobusowe linie
Wraz z oddawaniem do użytku białostockich ulic o zmodernizowanym przebiegu, zwiększać się będzie liczba autobusów komunikacji miejskiej zatrzymujących się na przystankach w obrębie nowego centrum przesiadkowego.
Na obecnym etapie, od 1 września br., zatrzymują się tam autobusy trzech linii Białostockiej Komunikacji Miejskiej (BKM): nr 100, 107 i 22.
W nowym centrum przesiadkowym zainstalowano już przystanki i miejsca postojowe dla autobusów miejskich.
Zieleń i retencja wody
Ważnym elementem prac nad tworzeniem nowego centrum przesiadkowego są nasadzenia zieleni, a także budowa podziemnej infrastruktury do odprowadzania i retencji wody.
Powierzchnia, na której powstaje centrum przesiadkowe w Białymstoku, obejmuje aż 18 tysięcy metrów kwadratowych, z czego 3 tys. metrów kw. to tereny zielone – głównie nasadzenia bylin.
135 mln zł z funduszy UE
Całość kosztów kwalifikowanych budowy Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego w Białymstoku to 180 mln zł, z czego 135 mln zł to środki z funduszy Unii Europejskiej. Przy czym, koszt budowy samego centrum przesiadkowego to kwota rzędu 17 mln zł.
Nowy białostocki Intermodalny Węzeł Komunikacyjny ma się przyczynić do rozwoju transportu miejskiego, płynnej komunikacji w centrum miasta, a także usprawnienia transportu publicznego w integracji z komunikacją pieszą, rowerową, samochodową i kolejową. Kolejny cel to poprawa bezpieczeństwa komunikacyjnego.
Komentarze (0)