Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Warszawskie bulwary znów będą rozbudowywane

Warszawskie bulwary znów będą rozbudowywane
Dominik Szymański
20.09.2017, o godz. 11:47
czas czytania: około 3 minut
0

Warszawa nie zwalnia tempa. Zaledwie w połowie sierpnia oddała do użytku warty 60 mln zł dwukilometrowy odcinek nadwiślańskiej promenady, a już teraz rozstrzygnęła konkurs na projekt zagospodarowania bulwarów między Cyplem Czerniakowskim a pomnikiem Syrenki przy moście Świętokrzyskim.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B_ARBENA1_01.03.24-01.04.24

Rewitalizacja nabrzeża Wisły w stolicy realizowana jest etapami. W 2015 r. samorząd zakończył pierwszy etap budowy – bulwar Karskiego. Wówczas mieszkańcy zyskali kilometrowy odcinek promenady, rozciągający się od Podzamcza do mostu Śląsko-Dąbrowskiego.

W połowie czerwca tego roku otwarto fragment liczący 800 metrów, sąsiadujący z Centrum Nauki Kopernik i pawilonem MSN, a w sierpniu – najdłuższy, dwukilometrowy odcinek, nazwany imieniem generała George’a Pattona, z pawilonami, drogą rowerową, fontannami, plażą oraz mini rzeką. Wszystkie fragmenty nadwiślańskiej promenady są ujednolicone stylistycznie, a na każdym odcinku można spotkać inne atrakcje.

Nadwiślańskie bulwary w Warszawie otwarte

Miasto nie zwalnia tempa i we wtorek ogłosiło rozstrzygnięcie kolejnego konkursu architektonicznego na zaprojektowanie bulwarów, który został ogłoszony w grudniu 2016 r. Cieszył się on bardzo dużym zainteresowaniem – do udziału w pierwszym  etapie zostało dopuszczonych aż 76 pracowni. W ostatniej fazie sąd konkursowy miał już do wyboru tylko pięć prac.

Szefowa warszawskiego oddziału SARP Maria Saloni-Sadowska oraz Krzysztof Domaradzki z Towarzystwa Urbanistów Polskich poinformowali, że zwycięzcą została warszawska firma WXCA. W zespole autorskim znaleźli się: Szczepan Wroński, Małgorzata Dembowska, Krzysztof Moskała, Paweł Wolanin oraz Aleksandra Adamczyk. Architektem krajobrazu dla projektu jest Krzysztof Herman, a przy jego powstaniu współpracowali Piotr Łosek, Michał Lipiec, Piotr Żółtowski oraz DotDesign.

Zwycięzcy konkursu, oprócz nagrody pieniężnej w wysokości 80 tys. zł, otrzymają także zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji oraz prowadzenie nadzoru nad jego realizacją.

– To był konkurs „podwójnie podwójny”. Po pierwsze miał dwa etapy, a po drugie jego zwycięzca najpierw przedstawi nam projekt wykonawczy dla odcinka od pomnika Syrenki do mostu Poniatowskiego, a w kolejnym etapie koncepcję dla fragmentu od mostu do Portu Czerniakowskiego – wyjaśniał Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

Według ekspertów zwycięska praca wskazuje najwłaściwszy kierunek rozwoju nadwiślańskiego obszaru. Doceniono przede wszystkim „miejski charakter zaprojektowanych przestrzeni umożliwiający zbliżenie miasta do rzeki w sposób godzący zabudowę ze zróżnicowanymi formami zieleni w obrębie terenu zagospodarowania”, a także „wprowadzenie czytelnego sferowania intensywności zagospodarowania pomiędzy miastem a rzeką” oraz „możliwość etapowania inwestycji”.

– Olbrzymią wartością projektu jest wprowadzenie obiektów kubaturowych – stwierdził Szczepan Wroński z pracowni WXCA. Ma ich powstać pięć w okolicach mostu średnicowego i skweru Kahla. Cztery przeznaczone mają być na działania sportowe, oświatowe, kulturalne i konferencyjne. Piątym budynkiem ma być kompleks hotelowo-apartamentowy o charakterze komercyjnym, dzięki czemu mógłby częściowo sfinansować inwestycję na tym terenie.

Olszewski zwrócił uwagę na rolę i dobór zieleni w projekcie. Przewidziano w nim nasadzenia drzew, pokrycie trawą schodów na wysokości tunelu Wisłostrady, instalację kamiennych donic i zieleńców, budowę ogrodów deszczowych ze zbiornikami retencyjnymi do gromadzenia wody opadowej. Niezwykle atrakcyjnie prezentuje się zadaszanie nad częścią promenady, dzięki któremu będzie można przebywać nad rzeką nawet w trudnych warunkach atmosferycznych.

– Zaleciliśmy dopracowanie części rozwiązań, m.in. doprojektowanie dodatkowego oświetlenia pod zadaszeniem i ujednolicenie pawilonów. Część budynków, które zostały zaplanowane w okolicach skweru Kahla, wymaga zmiany w planie zagospodarowania – powiedziała M. Sadowska-Saloni z SARP.

– Przyszły rok będzie czasem projektowania. W 2019 r. ogłosimy przetarg na realizację robót na pierwszy odcinek. Będzie to fragment między mostem Świętokrzyskim a mostem Poniatowskiego. Te prace mogłyby się zakończyć w 2020 roku – zapowiedział Marek Piwowarski, dyrektor Zarządu Zieleni m.st. Warszawy. –  Natomiast całość nowych bulwarów, czyli do Cypla Czerniakowskiego, nie powstanie już tak szybko. To będzie rozciągnięte w czasie, nawet do 2030 roku. Wszystkie prace budowlane na bulwarach na pewno będą etapowane.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Zieleń miejska
css.php
Copyright © 2024