Warsztat wulkanizacyjny w dawnym dworcu PKP. NIK o przejmowanych budynkach

Warsztat wulkanizacyjny w dawnym dworcu PKP. NIK o przejmowanych budynkach
szp
04.05.2018, o godz. 10:13
czas czytania: około 4 minut
0

Tylko część dworców kolejowych przejętych przez samorządy została zagospodarowana przez samorządy zgodnie z ustawą o restrukturyzacji PKP ocenia Najwyższa Izba Kontroli.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

NIK zbadała też 23 dworce pod kątem zagospodarowania ich przez samorządy: siedem zostało już zagospodarowane zgodnie umowami, w 10 kolejnych takie działania zostały już podjęte. W sześciu przypadkach samorządy nie wywiązują się ze zobowiązań i, według opinii NIK, niewiele wskazuje, by dworce zostały zagospodarowane w najbliższym czasie. – W jednym przypadku (gmina Kozielice, województwo zachodniopomorskie) stwierdzono, że dworzec kolejowy, mimo iż przekazano go gminie w trybie przepisu art. 39 ust. 3 ustawy restrukturyzacji PKP S.A., tj. na cele transportowe, został sprzedany przez samorząd osobie fizycznej – piszą kontrolerzy. – Było to działaniem nieprawidłowym w świetle ww. przepisu. Z kolei w innym przypadku (gmina Barlinek, województwo zachodniopomorskie) budynek nieczynnego dworca władze gminy wydzierżawiły na czas nieoznaczony osobie fizycznej i powstał tam zakład wulkanizacyjny.

Dobre przykłady

Dworce przejęte zgodnie z przepisami w większości zaczęły przynosić dochody. Za przykłady mogą służyć m.in. dworzec w Goleniowie w Zachodniopomorskiem, gidze kasy obsługują podróżnych, w budynku wydzielono pomieszczenie socjalne dla kierowców PKS oraz miejsca na działalność handlowo – usługową. Dochód dla gminy wyniósł w 2016 r.  81,6 tys. zł.

Dworzec w Ustrzykach Dolnych na Podkarpaciu to zdaniem Izby dobry sposób wykorzystania budynku dworca położonego przy nieczynnej linii kolejowej. Obiekt służy do obsługi pasażerów autobusów. – Część pomieszczeń została zaadaptowana na potrzeby gminy, a część została wydzierżawiona. W latach 2013-2016 dochód do budżetu z tego tytułu wyniósł 120,3 tys. zł – pisze NIK.

10 z 23 skontrolowanych dworców ma niedługo zostać zaadaptowane na cele transportowe: powstaną w nich poczekalnie, przechowalnie bagaży, kasy biletowe oraz szalety.

Fatalny stan budynków

Trzy obiekty były w bardzo złym stanie technicznym stwarzającym bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia.

Dwa mają zostać zabezpieczone, w przypadku trzeciego Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego zobowiązał gminę do naprawy elementów konstrukcyjnych budynku, który groził zawaleniem.

NIK zauważa, że potrzebę zmiany przepisu nakazującego samorządom przejmującym dworce przeznaczanie ich w części na cele transportowe. – Złagodzenie tego ograniczenia zwiększyłoby zainteresowanie samorządów wykorzystaniem zbędnego mienia PKP S.A. Zmiana przepisu umożliwiłaby swobodne zagospodarowanie przez samorządy tego mienia – ocenia NIK, zauważając, że takie rozwiania nie muszą oznaczać braku zabezpieczenia interesów PKP.

Źródło: nik.gov.pl

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024