Po Poznaniu będzie jeździć 21 elektrycznych autobusów. Miasto podpisało umowę na ich dostarczenie z firmą Solaris. Będą to pierwsze autobusy napędzane energią elektryczną w Poznaniu.

Poznańskie MPK i Solaris podpisały umowę na dostawę 21 autobusów elektrycznych – 15 pojazdów przegubowych oraz sześć standardowej długości. Zgodnie z umową całość zamówienia zostanie zrealizowana do końca lutego 2020 r. Wartość kontraktu to ponad 70 mln zł.

Autobusy zostaną wyposażone w baterie litowo-tytanowe. W przypadku 12-metrowych Urbino będą miały pojemność 116 kWh, a w długich – przegubowych – 174 kWh. Magazyny energii będą przystosowane do szybkich i częstych ładowań prądem o dużej mocy.

Szybkie i wygodne ładowanie autobusów

Elektrobusy będzie można naładować zarówno przez pantograf umieszczony na dachu, jak i przez elastyczny przewód zakończony wtyczką plug-in. Modele dostarczone do Poznania będą posiadać gniazda ładowania plug-in po obu stronach autobusu, co ułatwi ładowanie wielu pojazdów jednocześnie.

Powstaną też stacje ładowania. W ciągu dnia autobusy skorzystają z ładowania na dworcu autobusowym Garbary i na dworcu przy osiedlu Sobieskiego. Ładowarki będą miały możliwość ładowania pantografowego i przez kabel. Możliwe będzie ładowanie nawet czterech autobusów jednocześnie. Dzięki mocy ładowania do 560 kW autobusy po kilku minutach uzupełniania energii na pętli będą mogły kontynuować jazdę na trasie.

W zajezdni autobusowej przy ul. Warszawskiej powstanie z kolei 10 dwustanowiskowych urządzeń stacjonarnych oraz trzy mobilne zapewniające możliwość jednoczesnego ładowania – poprzez wtyczki plug-in – wszystkich dostarczonych autobusów elektrycznych.

Prace związane z budową infrastruktury służącej do ładowania autobusów muszą zostać zakończone do 30 sierpnia 2019 r. Pierwsze elektryczne autobusy powinny przyjechać do Poznania na początku 2020 r.

Autobusy zasilane energią odnawialną

Aby autobusy zużywały mniej energii, na dachu autobusów przegubowych zamontowany zostanie system ogniw fotowoltaicznych. Oświetlenie na zewnątrz i wewnątrz pojazdu zaprojektowane będzie w przyjaznej środowisku technologii LED. Autobusy będą miały funkcję doświetlania zakrętów.

Poznań jest kolejnym miastem, które zdecydowało się na ładowanie baterii w autobusach poprzez pantograf o wysokiej mocy. Takie rozwiązanie funkcjonuje już m.in. w Warszawie, Jaworznie i Krakowie.

– Pojazdy elektryczne to krok do przodu jeśli chodzi o technikę autobusową i zdecydowany postęp jeśli chodzi o ochronę środowiska. Zgodnie z ustawą o elektromobilności do 2028 roku jesteśmy zobowiązani posiadać 30 procent autobusów elektrycznych. Etap, który dzisiaj zapoczątkowujemy, to wkład do realizacji tej umowy – powiedział Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań.

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj