Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Studenci z Wrocławia stworzyli elektryczny motocykl. Maszyna ma szansę wystartować w Rajdzie Dakar

Studenci z Wrocławia stworzyli elektryczny motocykl. Maszyna ma szansę wystartować w Rajdzie Dakar
jwo/PAP
09.07.2018, o godz. 10:10
czas czytania: około 2 minut
0

Studenci Politechniki Wrocławskiej skonstruowali elektryczny motocykl LEM Thunder, który w lipcu wystartuje w zawodach SmartMoto Challenge w Barcelonie. Studenci dążą też do tego, aby motocykl wziął udział w Rajdzie Dakar.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Elektryczny motocykl został skonstruowany przez studentów działających w ramach Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych.

LEM Thunder to lekki motocykl crossowy. Pojazd waży 120 kg. Jak podkreślają konstruktorzy, na jednym ładowaniu baterii może przejechać 90 minut z prędkością 120 km/h. Moc jego silnika to 30 kW.

Prace nad motocyklem trwały ok. 11 miesięcy. Największą trudność sprawiła część elektryczna projektu. – Nie są to już małe moce. (…) Musimy poświęcić więcej czasu na testy, jak i zdecydowanie więcej pieniędzy na to, żeby motocykl był naprawdę na najwyższym poziomie – powiedział prezes Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych Wojciech Pawlak . – Pierwszy raz korzystamy z tak wysokiej mocy i robimy tak pojemną baterię – dodał.

W produkcji motocykla zastosowano m.in. druk 3D oraz baterie litowo-jonowe. – To technologia, która mocno się rozwija. Polska za kilka lat ma być jednym z największych producentów baterii litowo-jonowych, więc myślę, że powinniśmy na uczelniach i w naszych projektach badać, jak bardzo wytrzymałe są takie baterie i jak zachowują się w warunkach ekstremalnych. Jeśli mamy w przyszłości przejść na pojazdy elektryczne, musimy mieć to naprawdę dopracowane – tłumaczył Pawlak.

Motocykl w połowie lipca wystartuje w zawodach SmartMoto Challenge, które odbędą się w Barcelonie. Studenci PWr już pięciokrotnie brali udział w zawodach w Hiszpanii; w 2014 i w 2017 r. zajęli pierwsze miejsce, w innych latach zajęli miejsce trzecie.

Podczas zawodów zespoły zmierzą się zarówno w konkurencjach statycznych, gdzie ocenie podlegać będą szczegóły techniczne oraz biznesplan i w konkurencjach dynamicznych, gdzie motocykl przejdzie m.in. test zwrotności czy test na przyśpieszenie. Pojazd weźmie też udział w wyścigu na torze off-road oraz wyścigu endurance.

W sierpniu we Wrocławiu członkowie Koła Naukowego po raz pierwszy zorganizują polską edycję zawodów crossowych motocykli elektrycznych – Wrocław SmartMoto Challenge.

Studenci dążą też do tego, by LEM Thunder wystartował w styczniu w Rajdzie Dakar. – Jesteśmy po wstępnych rozmowach z organizatorami. Powiedzieli, że będą w stanie nam pomóc zorganizować punkty, w których kierowca będzie mógł wymienić szybko baterię. Jednak na razie staramy się pozyskać środki – wyjaśniał prezes koła.

– Przystosowując motocykl do Rajdu Dakar, ważna jest pojemna bateria oraz szybka jej wymiana, a także bardzo dużo filtrów powietrza, które uniemożliwią dostanie się pomiędzy elementy pyłów czy wody. Potrzeba będzie także bardziej wytrzymała rama. Teraz jesteśmy nastawieni na zawody w Barcelonie, wiec ramę wykonaliśmy z lekkich stopów aluminium – wymieniał Pawlak.

Źródło: PAP Nauka w Polsce

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024