Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

W przypadku wprowadzających sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych dużą pomocą w realizacji ich obowiązków dotyczących zagospodarowania zużytego sprzętu powinna okazać się organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego.


Jak wynika bowiem z art. 18 ustawy o zużytym sprzęcie, zawarcie umowy z taką organizacją stanowi ekwiwalent zabezpieczenia finansowego (wprowadzający sprzęt po zawarciu takiej umowy jest zwolniony z obowiązku wniesienia zabezpieczenia finansowego).

Zadania i wymagania organizacji
Organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest spółką akcyjną, która może być utworzona wyłącznie przez wprowadzających sprzęt, reprezentujące ich związki pracodawców lub izby gospodarcze (art. 57). Spółka taka powinna być oznaczona zwrotem „organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego” (art. 58 ust. 2). Celem organizacji jest realizacja określonych w ustawie obowiązków przejętych od wprowadzających sprzęt na podstawie umów, za wyjątkiem obowiązków, których organizacja nie może przejąć (patrz ramka).
Przedmiotem działania organizacji jest wyłącznie działalność związana z organizowaniem, zarządzaniem lub prowadzeniem przedsięwzięć w zakresie zbierania, przetwarzania, recyklingu i innych niż recykling procesów odzysku oraz unieszkodliwiania zużytego sprzętu, w tym edukacja ekologiczna (art. 58 ust. 2). Organizacja może przejąć obow...