Regulacyjne funkcje wojewody
W niemal czteroletnim okresie obowiązywania Ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (DzU nr 72, poz. 747) zdarzyło się wiele przypadków nadużywania regulacyjnych uprawnień władz gminnych, szczególnie w procesie stanowienia taryf. Ostatnio w proces regulacji przedsiębiorstw wod-kan coraz wyraźniej włączają się wojewodowie.
Taryfy zweryfikowane przez wójta i zatwierdzone przez radę gminy zwykle wchodziły w życie w ósmym dniu od podjęcia uchwały, po ich ogłoszeniu. Przypadek stwierdzenia przez wojewodę nieważności uchwał rad gmin, zatwierdzających taryfy przedłożone przez przedsiębiorstwo, spotkał dwie śląskie gminy, Wyry i Bojszowy.
Sprawa dwóch gmin
Uzasadniając wszczęcie postępowania nadzorczego w odniesieniu do uchwały gminy Wyry, zauważono, że zgodnie z § 4 rozporządzenia taryfowego w taryfach – obok grup odbiorców usług, rodzajów i wysokości cen oraz stawek opłat – powinno się określać także rodzaje prowadzonej działalności, warunki rozliczeń z uwzględnieniem wyposażenia nieruchomości w przyrządy i urządzenia pomiarowe oraz warunki stosowania cen i stawek opłat (a w ramach tych zwłaszcza zakres świadczonych usług i standardy jakościowe obsługi odbiorców). Wskazano też, że w § 5 zawarte jest wyliczenie obowiązkowych elementów taryfy. Choć w opinii wojewody jest to katalog otwarty, to przytoczone trzy z sześciu punktów tego ustępu uznano za niezbędne minimum, jakie musi za...
Taryfy zweryfikowane przez wójta i zatwierdzone przez radę gminy zwykle wchodziły w życie w ósmym dniu od podjęcia uchwały, po ich ogłoszeniu. Przypadek stwierdzenia przez wojewodę nieważności uchwał rad gmin, zatwierdzających taryfy przedłożone przez przedsiębiorstwo, spotkał dwie śląskie gminy, Wyry i Bojszowy.
Sprawa dwóch gmin
Uzasadniając wszczęcie postępowania nadzorczego w odniesieniu do uchwały gminy Wyry, zauważono, że zgodnie z § 4 rozporządzenia taryfowego w taryfach – obok grup odbiorców usług, rodzajów i wysokości cen oraz stawek opłat – powinno się określać także rodzaje prowadzonej działalności, warunki rozliczeń z uwzględnieniem wyposażenia nieruchomości w przyrządy i urządzenia pomiarowe oraz warunki stosowania cen i stawek opłat (a w ramach tych zwłaszcza zakres świadczonych usług i standardy jakościowe obsługi odbiorców). Wskazano też, że w § 5 zawarte jest wyliczenie obowiązkowych elementów taryfy. Choć w opinii wojewody jest to katalog otwarty, to przytoczone trzy z sześciu punktów tego ustępu uznano za niezbędne minimum, jakie musi za...