Niska cena ofertowa a waloryzacja wynagrodzenia
Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej w sierpniu 2022 r. opublikowała rekomendacje dotyczące zmian umów z uwagi na nadzwyczajny wzrost cen. Dokument ten, wespół z wytycznymi prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, niewątpliwie będzie wpływał na proces analizy dopuszczalności i zasadności modyfikacji wynagrodzenia wykonawcy kontraktu publicznego.
Rekomendacje Prokuratorii Generalnej RP odnoszą się m.in. do wątku dotyczącego wpływu zaoferowanej przez wykonawcę ceny na proces waloryzacji wynagrodzenia, który to aspekt wielokrotnie stanowi źródło dylematów podmiotów publicznych w toku kształtowania stanowiska finalnego względem zwiększenia wysokości zobowiązania pieniężnego podmiotu publicznego tytułem realizacji kontraktu.
Naruszenie równowagi ekonomicznej
Do pierwotnie ustalonego w umowie rozkładu ciężarów i ryzyk ekonomicznych wyraźnie nawiązuje przepis art. 454 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień publicznych (P.z.p.). Przepis ten stanowi, że istotną zmianą umowy jest ta, która narusza równowagę ekonomiczną stron umowy na korzyść wykonawcy w sposób nieprzewidziany w pierwotnej umowie (która w zakresie wysokości wynagrodzenia wynika z ceny zaoferowanej przez wykonawcę).
Niewątpliwie jednak próby modyfikowania umów w zakresie wysok...