Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Aż 500 mln euro kredytu na budowę 200 km Via Baltica

Aż 500 mln euro kredytu na budowę 200 km Via Baltica
szp
24.04.2018, o godz. 13:03
czas czytania: około 2 minut
0

500 mln euro kredytu uzyskał Bank Gospodarstwa Krajowego na budowę ok. 200 km drogi ekspresowej S61 – polskiego odcinka Via Baltica.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B KUBOTA 04.03-04.04.24

– Budowa odcinków S61 objętych współfinansowaniem z kredytu EBI usprawni połączenie centralnej Polski z regionem warmińsko-mazurskim i podlaskim oraz z krajami bałtyckimi: Litwą, Łotwą i Estonią – stwierdza Paweł Nierada, pierwszy wiceprezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego. – Zdecydowanie wzrośnie bezpieczeństwo i komfort podróży mieszkańców tych regionów, a także  znaczenie tranzytowe a zatem i gospodarcze całego szlaku.

Jak przypomina BGK, od 2004 r. łączne wydatki na budowę dróg ze środków zarządzanego przez niego Krajowego Funduszu Drogowego, wyniosły 132 mld zł. Między innymi za te pieniądze sfinansowano budowę ponad 1200 km odcinków autostrad i 1600 km odcinków dróg ekspresowych. Od roku 2005 Europejski Bank Inwestycyjny udzielił BGK 34 kredytów na rzecz KFD. Ich łączna wartość to ok. 12,7 mld euro.

Na początku 2018 r. EBI zawarł umowę z BGK o wartości 580 mln euro na finansowanie drogi ekspresowej S19 Lublin-Rzeszów, służącej głównie mieszkańcom południowej Polski. Teraz otrzymał kolejne 500 mln euro na budowę Via Baltica, czyli jednego z najważniejszych korytarzy transportowych w naszej części Europy. Trasa ma biec z Niemiec przez Polskę, kraje bałtyckie aż do Finlandii.

Dwie dekady bez decyzji…

Pierwotny plan dla polskiego odcinka Via Baltica zakładał, że droga będzie przebiegała z Suwałk przez Augustów, Łomżę i Ostrowi Mazowieckiej i stamtąd do Warszawy. W latach 1996-1997 projekt został zmieniony, więc trasa miała omijać zachodnią część województwa podlaskiego i przebiegać przez Białystok.

Przez kilkanaście lat szerokim echem odbijały się też liczne protesty, wśród których największy dotyczył budowy drogi, które nasiliły się w lutym 2007 r., gdy rozpoczęła się budowa drogi, która przechodziła przez Dolinę Rospudy – tereny objęte siecią Natura 2000.

W 2009 r. Rada Ministrów zatwierdziła inny przebieg Via Baltica, która pobiegnie z Warszawy drogą ekspresową S8 do Ostrowi Mazowieckiej, a stamtąd – już nową drogą ekspresową S61 – przez Łomżę, Szczuczyn, Ełk i Suwałki do Budziska i tamtejszego przejścia granicznego.

…i pierwsze umowy

W styczniu 2018 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na wykonanie pierwszego polskiego odcinka Via Baltica. Do 2021 r. ma powstać 19,5-kilometrowy odcinek S61 od węzła „Podborze” do węzła „Śniadowo” (kierunek Łomża), który będzie kosztował 479 mln zł.

Miesiąc później umowę podpisano na realizację kolejnych 17 km trasy (wartej 380 mln zł), od węzła “Śniadowo” do węzła „Łomża Południe”, który ma szansę powstać do końca 2020 r.

Źródła: bgk.pl, portalsamorzadowy.pl

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Drogi i komunikacja
css.php
Copyright © 2024