Kartony z recyklingu, ekozwroty, paczkomaty zamiast dostaw do domu – giganci handlu internetowego robią dużo, by przekonać nas, że zakupy internetowe mogą być zielone. Czy na pewno tak jest?

Kupowanie ubrań, książek, elektroniki, a nawet produktów spożywczych przez Internet na stałe wpisało się w naszą codzienność. Choć po zakończeniu pandemii teoretycznie moglibyśmy wrócić do stacjonarnego wybierania i przymierzania niektórych produktów, dane mówią same za siebie: udział sprzedaży cyfrowej w sprzedaży detalicznej nie przestaje rosnąć. Według raportu „Dekada polskiego e-commerce”, przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, odsetek internautów korzystających z zakupów w sieci wzrósł w ciągu ostatnich dziesięciu lat niemal dwukrotnie, a dziś jest to 9 na 10 kupujących. 

Wzrost zainteresowania zakupami internetowymi to nie tylko trend w zachowaniu, ale też znaczące przetasowanie sił na rynku sprzedaży detalicznej. I choć na tempo wzrostu negatywnie wpłynęły inflacja i związany z nią spadek siły nabywczej, to e-commerce pozostaje najszybciej rozwijającą się częścią polskiej gospodarki. Do wieloletnich konsumentów dołączają mieszkańcy wsi i osoby starsze, rosną w siłę największe platformy zakupowe takie jak Allegro, e-obuwie.pl czy Zalando. Co kształtuje zachowania zakup...