Na sklepowych półkach coraz częściej dostrzec można butelki PET i rPET z przytwierdzoną nakrętką. Rozwiązanie przyczynia się do poprawy efektywności recyklingu opakowań. Każdy z nas może w tym pomóc. Jak? Nie odrywając nakrętki od butelki i wyrzucając puste opakowanie do żółtego kosza.
20 listopada br. weszła w życie unijna dyrektywa o OZE (Renewable Energy Directive III), która formułuje ramy prawne określające cele i regulacje dotyczące zwiększenia udziału energii odnawialnej w Unii Europejskiej. Kraje członkowskie mają 18 miesięcy na wdrożenie nowych przepisów do swoich porządków prawnych. Celem UE określonym m.in. w unijnym pakiecie „Fit for 55” jest zredukowanie emisji dwutlenku węgla o 55% do 2030 roku. W związku z tym, na podstawie dyrektywy RED III, Wspólnota zwiększyła wymagany udział energii odnawialnej w ciągu następnych niespełna 7 lat do 42,5%. Poprzednia dyrektywa (RED II) ustanawiała ten cel na 32%.
Ostatnie dni urzędowania kierownictwa MKiŚ zaowocowało rozporządzeniem w sprawie wysokości stawek opłat produktowych. Nie przyjęto ani jednej uwagi zgłoszonej w czasie prowadzonych konsultacji społecznych. Efekt? Łatwe w recyklingu aluminiowe puszki po napojach, objęte niedawno kaucją, zagrożone są sankcyjną opłatą produktową blisko 3 razy większą niż opakowania po (Uwaga!) substancjach niebezpiecznych!
1 października 2023 roku, z wyjątkami określonymi w art. 50 ustawy, weszła w życie istotna i obszerna nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii. Zakres przedmiotowy uregulowany nowymi przepisami obejmuje wiele obszarów związanych z branżą OZE. Jeden z nich stanowi rynek biometanu, którego uruchomienie jako alternatywy dla gazu ziemnego jest bardzo pożądane.
W 2024 r. tylko 35 proc. ciepła w mieście będzie produkowane z węgla, co będzie możliwe głównie dzięki pozyskaniu energii z nowoczesnej elektrociepłowni opalanej paliwem alternatywnym z odpadów - poinformował prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz. Olsztyn w ostatnich 5 latach o 65 proc. zmniejszył ilość ciepła produkowanego z węgla.