Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Kraków. MPK wymieni baterie w starszych autobusach elektrycznych, by zwiększyć ich zasięg

Kraków. MPK wymieni baterie w starszych autobusach elektrycznych, by zwiększyć ich zasięg
pap/jw
06.02.2024, o godz. 11:11
czas czytania: około 2 minut
0

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiło przetarg na wymianę baterii w 20 starszych autobusach marki Solaris z 2017 roku. Modyfikacja ma na celu zwiększenie zasięgu pojazdów na jednym ładowaniu do co najmniej 150 km.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b Biuro Rozwoju Gdańska – rekrutacja [26.04.24-25.05.24]

Jak wyjaśnił w poniedziałek rzecznik MPK Marek Gancarczyk, ogłoszony przetarg dotyczy przeprowadzenia tzw. retrofitu baterii, czyli modyfikacji instalacji, których celem jest podniesienie parametrów baterii elektrycznych w 20 autobusach z 2017 roku (17 autobusów o długości 12 m i trzy przegubowe).

Retrofit baterii w MPK

– Autobusy są eksploatowane od siedmiu lat, tym samym pojemność baterii, w które zostały wyposażone, uległa zmniejszeniu. Od tego czasu nastąpił także znaczy rozwój technologii bateryjnej i dzisiaj jest ona znacznie wydajniejsza niż jeszcze kilka lat temu – wyjaśnił przedstawiciel przewoźnika.

Zgodnie z warunkami zamówienia po wymianie baterii zasięg autobusów elektrycznych na jednym ładowaniu ma wynieść co najmniej 150 km. Pojazdy mają zostać wyposażone także w rozwiązania technologiczne pozwalające na osiągnięcie wyższych parametrów użytkowych baterii, tj. zdolności magazynowania energii elektrycznej co najmniej 210 kWh dla autobusu Solaris U12E i co najmniej 280 kWh dla autobusu Solaris U18E.

Oprócz tego wykonawca będzie musiał przeprowadzić m.in. montaż dodatkowej niezbędnej instalacji elektrycznej niskiego i wysokiego napięcia oraz aktualizację oprogramowania zarządzania procesem ładowania. Wprowadzane modyfikacje muszą uwzględniać dwa rodzaje ładowania baterii – przez wtyczkę i pantograf (zarówno ładowanie wolne, jak i szybkie).

Jak przekazano, retrofit baterii został zaplanowany na najbliższe cztery lata, a wykonawca będzie miał maksymalnie sześć tygodni na prace przy jednym autobusie (poza pierwszym autobusem, na który przewidziano 12 tygodni). Gwarancja na wykonane prace wyniesie trzy lata.

Zwiększanie efektywności autobusów elektrycznych

– To kolejne już działanie MPK w Krakowie, którego celem jest zwiększenie efektywności autobusów elektrycznych – ocenił rzecznik i wskazał, że przewoźnik planuje również budowę nowych stacji do szybkiego ładowania autobusów elektrycznych, które będą zlokalizowane w różnych punktach miasta.

Obecnie krakowskie MPK eksploatuje 121 autobusów elektrycznych. Wszystkie nowe elektryki, poza pierwszymi czterema – wskazano – zostały pozyskane przy współfinansowaniu ze środków unijnych lub krajowych. Wartość zakupu wszystkich autobusów elektrycznych wyniosła 323 mln zł netto, z czego niemal 250 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków zewnętrznych.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Elektromobilność
css.php
Copyright © 2024