MFiPR: Polska otrzyma z UE 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych

MFiPR: Polska otrzyma z UE 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
E. M.
22.04.2024, o godz. 8:50
czas czytania: około 2 minut
0

Polska uzyskała zielone światło dla przyszłości mobilności dzięki unijnemu grantowi w wysokości 467 mln zł na rozbudowę sieci ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych. W obliczu dynamicznego rozwoju technologii ekologicznych i rosnącego zainteresowania pojazdami alternatywnymi, inwestycje w infrastrukturę ładowania stają się niezbędne dla zrównoważonego rozwoju transportu.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Polska wygrała unijny grant w wysokości 467 mln zł na rozwój sieci ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych – poinformował w piątek wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko.

Polska sięga po grant UE wart miliony 

“W Unii jest tak, że o najfajniejsze granty trzeba rywalizować z setkami projektów z innych państw. W jednym z takich naborów Polska wygrała właśnie 467 mln zł na rozwój sieci ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych” – poinformował w piątek na platformie X (dawniej Twitter) wiceminister Jan Szyszko.https://twitter.com/szyszkoj/status/1781230309494620597Dodał, że “tak wygląda sprawiedliwa zielona zmiana w praktyce: zamiast polityki zakazów i nakazów inwestujemy w rozwój sieci oraz zachęty i wygodę podróżnych”.

Unijne rozporządzenie AFIR

13 kwietnia wchodzi w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR). Nakłada ono na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Rozporządzenie zakłada, że do 2025 r. wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) strefy ładowania o mocy minimum 400 kW powinny być rozmieszczone nie rzadziej niż co 60 km (w obu kierunkach). Do roku 2027 ich moc ma wzrosnąć do co najmniej 600 kW. Ponadto, stacje te będą musiały zostać wyposażone w systemy umożliwiające dokonanie szybkiej płatności.

Obecnie w Polsce działa ponad 6000 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, z których prawie 30% to szybkie punkty ładowania prądem stałym, a 63% to wolne punkty prądu przemiennego o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Niestety, liczba stacji ładowania w Polsce wciąż pozostaje niższa w porównaniu do innych krajów regionu, takich jak Litwa czy Czechy. Dla przykładu, Polska ma o połowę mniej punktów ładowania na 100 tys. mieszkańców niż Słowacja i Czechy. Czy finansowanie w wysokości 467 mln złotych ze strony UE na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych pomoże Polsce nadrobić zaległości w rozbudowie infrastruktury ładowania?

E-mobilność spowalnia? Brakuje stacji ładowania

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Elektromobilność
css.php
Copyright © 2024