Polska wygrała unijny grant w wysokości 467 mln zł na rozwój sieci ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych – poinformował w piątek wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko.
Polska sięga po grant UE wart miliony
Unijne rozporządzenie AFIR
13 kwietnia wchodzi w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR). Nakłada ono na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Rozporządzenie zakłada, że do 2025 r. wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) strefy ładowania o mocy minimum 400 kW powinny być rozmieszczone nie rzadziej niż co 60 km (w obu kierunkach). Do roku 2027 ich moc ma wzrosnąć do co najmniej 600 kW. Ponadto, stacje te będą musiały zostać wyposażone w systemy umożliwiające dokonanie szybkiej płatności.
Obecnie w Polsce działa ponad 6000 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, z których prawie 30% to szybkie punkty ładowania prądem stałym, a 63% to wolne punkty prądu przemiennego o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Niestety, liczba stacji ładowania w Polsce wciąż pozostaje niższa w porównaniu do innych krajów regionu, takich jak Litwa czy Czechy. Dla przykładu, Polska ma o połowę mniej punktów ładowania na 100 tys. mieszkańców niż Słowacja i Czechy. Czy finansowanie w wysokości 467 mln złotych ze strony UE na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych pomoże Polsce nadrobić zaległości w rozbudowie infrastruktury ładowania?
Komentarze (0)