Przyjęty w Polsce model gospodarowania odpadami na każdym jego szczeblu przewiduje system wolnorynkowy z elementami reglamentacji i kontroli sprawowanej przez gminy i służby ochrony środowiska. Dwa lata funkcjonowania naszej ustawy pokazały, że spełnia ona swe zadanie, lecz nie jest wolna od pewnych niedoskonałości. Dlatego przedstawiciele PIGO i pięciu organizacji odzysku posiadających ponad 50% udziałów w rynku podjęli współpracę w celu identyfikowania głównych problemów i ich wyeliminowania. Propozycje te uwzględniają wnioski wynikające z obserwacji innych rynków europejskich, a zwłaszcza rynku niemieckiego. Koszty ponoszone przez społeczeństwa, związane z recyklingiem odpadów opakowaniowych w krajach, w których system odzysku został w praktyce zmonopolizowany przez pojedyncze organizacje odzysku, okazały się bardzo wysokie – wielokrotnie wyższe niż w krajach, w których udało się zachować system wolnorynkowy. Przykład: Niemcy, Austria – ok.. 23 euro na mieszkańca rocznie, Anglia ok. 3 euro na mieszkańca rocznie, Polska 0,6 euro na mieszkańca rocznie. Wskazane przykłady dobitnie ukazują, że wdrożenie i utrzymanie w Polsce systemu wolnorynkowego jest społecznie korzystne.
Naszym zdaniem, konieczne jest uporządkowanie tego systemu polegające na usunięciu jego wad, a nie jego generalna zmiana. Zaproponowane przez nas zmiany w ustawie o obowiązkach przedsiębiorców i w rozporządzeniach mają na celu uszczelnienie i zwiększenie przejrzystości systemu. Dotyczą o...