Zgodnie z wynikami badania, jedynie 9 proc. ankietowanych Polaków uznaje ekologiczność samochodu za kluczowy czynnik przy jego zakupie. Dla 29 proc. jest to istotna cecha, a dla 38 proc. ma ona umiarkowane znaczenie. Dla jednej piątej respondentów aspekt ekologiczny ma małe znaczenie, a 4 proc. badanych nie ma w tej kwestii wyrobionej opinii.
Mężczyźni mniej wrażliwi ekologicznie niż kobiety
Z danych wynika, że mężczyźni rzadziej biorą pod uwagę wpływ auta na środowisko. Aż 24 proc. z nich uznało ekologiczność pojazdu za nieistotną, podczas gdy wśród kobiet ten odsetek wyniósł 14 proc. Płeć okazuje się więc jednym z czynników różnicujących podejście do ekologii w motoryzacji.
Ponad połowa uczestników badania (56 proc.) zadeklarowała, że nie byłaby skłonna zapłacić więcej za pojazd wyposażony w rozwiązania korzystniejsze dla środowiska. Z drugiej strony 34 proc. badanych byłoby gotowych ponieść wyższe koszty, jeśli mieliby pewność, że auto jest naprawdę ekologiczne. Pozostałe 10 proc. nie miało jednoznacznej opinii.
Młodsi bardziej pragmatyczni, starsi bardziej świadomi
Wiek ma istotny wpływ na ocenę znaczenia ekologii. Młodzi respondenci w wieku 18–29 lat, często jeszcze bez ugruntowanej sytuacji finansowej, rzadziej wskazują ekologię jako ważne kryterium – tylko 30 proc. uznało je za istotne. Wśród osób powyżej 60. roku życia odsetek ten wzrósł do 52 proc., co może świadczyć o rosnącej świadomości środowiskowej w starszych grupach wiekowych.
Komentarze (0)