Reklama

ad1a MAKITA [05.05-06.06.25]

Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do bardziej ekologicznego auta

Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do bardziej ekologicznego auta
ZM
08.05.2025, o godz. 8:06
czas czytania: około 2 minut
0

Większość Polaków nie chce dopłacać do bardziej ekologicznych samochodów – wynika z badania Santander Consumer Multirent. Jednocześnie rośnie grupa świadomych ekologicznie konsumentów, zwłaszcza wśród starszych kierowców.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1B Kubota [03.04-31.05.25]

Zgodnie z wynikami badania, jedynie 9 proc. ankietowanych Polaków uznaje ekologiczność samochodu za kluczowy czynnik przy jego zakupie. Dla 29 proc. jest to istotna cecha, a dla 38 proc. ma ona umiarkowane znaczenie. Dla jednej piątej respondentów aspekt ekologiczny ma małe znaczenie, a 4 proc. badanych nie ma w tej kwestii wyrobionej opinii.

Mężczyźni mniej wrażliwi ekologicznie niż kobiety

Z danych wynika, że mężczyźni rzadziej biorą pod uwagę wpływ auta na środowisko. Aż 24 proc. z nich uznało ekologiczność pojazdu za nieistotną, podczas gdy wśród kobiet ten odsetek wyniósł 14 proc. Płeć okazuje się więc jednym z czynników różnicujących podejście do ekologii w motoryzacji.

Ponad połowa uczestników badania (56 proc.) zadeklarowała, że nie byłaby skłonna zapłacić więcej za pojazd wyposażony w rozwiązania korzystniejsze dla środowiska. Z drugiej strony 34 proc. badanych byłoby gotowych ponieść wyższe koszty, jeśli mieliby pewność, że auto jest naprawdę ekologiczne. Pozostałe 10 proc. nie miało jednoznacznej opinii.

Młodsi bardziej pragmatyczni, starsi bardziej świadomi

Wiek ma istotny wpływ na ocenę znaczenia ekologii. Młodzi respondenci w wieku 18–29 lat, często jeszcze bez ugruntowanej sytuacji finansowej, rzadziej wskazują ekologię jako ważne kryterium – tylko 30 proc. uznało je za istotne. Wśród osób powyżej 60. roku życia odsetek ten wzrósł do 52 proc., co może świadczyć o rosnącej świadomości środowiskowej w starszych grupach wiekowych.

Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent w dniach 24 stycznia – 3 lutego 2025 roku. Uczestnikami było 1000 dorosłych Polaków posiadających samochód. Zastosowano metodę telefonicznych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI).

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 debata ROP [14.05-09.06.2025]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d PALIWA Z ODPADÓW 2025 [21.05-10.06.25]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Elektromobilność
css.php
Copyright © 2025