Zagrożenia wynikające ze zmian klimatycznych są silnie uwarunkowane geograficznie. Proces zmian nieco inaczej przebiega w Europie Zachodniej, a nieco inaczej w Polsce. W naszym kraju w ciągu ostatnich 40 lat nasiliły się gwałtowne powodzie i okresy bardzo dużych prędkości wiatru.
Kontynuując analizę nowej dyrektywy karnej w sprawach ochrony środowiska, zacząć należy od podania pełnych już danych formalnych dotyczących tego aktu, dyrektywa bowiem została opublikowana.
Czy mając możliwość zakupu produktu, który został wytworzony z surowców pozyskanych w oczyszczalni ścieków, sięgniemy po niego? Czy przekonają nas do tego fakty, że produkt ten charakteryzuje się niższym śladem wodnym i węglowym, że pozwolił na ograniczenie wykorzystania zasobów pierwotnych i jest przykładem działania zgodnego z wyzwaniami gospodarki o obiegu zamkniętym? Czy jesteśmy jako społeczeństwo gotowi na wykorzystywanie wody odzyskanej ze ścieków?
Na pozór proste pytanie o odzysk energii z zużytych opon samochodowych nabiera głębi i rozmaitych odcieni w zależności od tego, komu zostanie postawione. Inaczej brzmi ono w uszach producentów cementu, a inaczej w uszach recyklerów opon – choć punktów widzenia jest zapewne więcej, gdyż w tej kwestii mają coś do powiedzenia zarówno producenci opon, jak i ekolodzy, przedstawiciele gospodarki komunalnej oraz organy państwa tworzące w tym zakresie prawo.
Problem nielegalnego i nieprawidłowego składowania odpadów przemysłowych mogących być odpadami niebezpiecznymi nie jest tematem nowym. Polska gospodarka odpadowa mierzy się z nim od początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Nie zawsze z sukcesem.