Nowe rozwiązania i technologie w sektorze energetycznym idą w parze ze zmianami wielu regulacji prawnych, próbujących objąć rozpędzającą się transformację energetyczną jasnymi ramami systemów rozliczania energii elektrycznej, sprawniejszym i łatwiejszym trybem uzyskiwania pozwoleń, a także podwyższeniem zgodności prawa polskiego z unijnym. Jakie zmiany szykuje polski rząd i jakie nastroje budzą one wśród prosumentów?
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 21 marca 2024 r. wydał wyrok w sprawie C-606/22, dotyczącej polskiego podatnika.
W obliczu globalnych wyzwań związanych z ograniczaniem emisji gazów cieplarnianych oraz poszukiwaniem alternatywnych źródeł energii rola biometanu w transformacji energetycznej Polski nabiera szczególnego znaczenia. Biometan, jako odnawialne źródło energii, w państwach Europy Zachodniej odgrywa kluczową rolę w dążeniu do zrównoważonego rozwoju i redukcji zależności od paliw kopalnych.
Udzielenie zamówienia in house jest prawnie dozwolone w przypadku zaktualizowania się przesłanek, które nawiązują do cech charakterystycznych stosunku wewnętrznego. W przypadku kontraktowej formuły zamówień in house stosowne przesłanki zostały wyrażone w art. 214 ust. 1 pkt 11-13 ustawy Prawo zamówień publicznych (odrębnie względem poszczególnych modeli).
Pierwsze komentarze dotyczące przedstawionych przez Ministerstwo Infrastruktury założeń do zmian zasad stanowienia, weryfikacji i zatwierdzania taryf za wodę i ścieki przedstawiła redakcja „Wodociągów-Kanalizacji” w majowym numerze. Wypowiadające się osoby na ogół zgadzały się z tym, że gmina – jako podmiot odpowiedzialny za realizowanie zadań związanych z zaopatrzeniem w wodę i odprowadzaniem ścieków – powinna mieć istotny udział w weryfikacji i zatwierdzaniu taryf. Za słuszne uznano przyznanie większych uprawnień samorządom. Wskazywano jednak na brak szczegółów umożliwiających ocenę potencjalnych skutków przygotowywanej nowelizacji. Stąd potrzeba, aby o tych szczegółach szerzej podyskutować.