Udzielenie zamówienia in house jest prawnie dozwolone w przypadku zaktualizowania się przesłanek, które nawiązują do cech charakterystycznych stosunku wewnętrznego. W przypadku kontraktowej formuły zamówień in house stosowne przesłanki zostały wyrażone w art. 214 ust. 1 pkt 11-13 ustawy Prawo zamówień publicznych (odrębnie względem poszczególnych modeli).
Pierwsze komentarze dotyczące przedstawionych przez Ministerstwo Infrastruktury założeń do zmian zasad stanowienia, weryfikacji i zatwierdzania taryf za wodę i ścieki przedstawiła redakcja „Wodociągów-Kanalizacji” w majowym numerze. Wypowiadające się osoby na ogół zgadzały się z tym, że gmina – jako podmiot odpowiedzialny za realizowanie zadań związanych z zaopatrzeniem w wodę i odprowadzaniem ścieków – powinna mieć istotny udział w weryfikacji i zatwierdzaniu taryf. Za słuszne uznano przyznanie większych uprawnień samorządom. Wskazywano jednak na brak szczegółów umożliwiających ocenę potencjalnych skutków przygotowywanej nowelizacji. Stąd potrzeba, aby o tych szczegółach szerzej podyskutować.
O dramatycznych obserwacjach i wnioskach zawartych w raporcie pn. „Stan przeprowadzania kontroli opróżniania zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków”, przygotowanym przez Bank Gospodarstwa Krajowego i IEŚ, z Wojciechem Witowskim, prezesem Instytutu Edukacji Środowiskowej, rozmawia Robert Gorczyński.
O tym, że temat wód opadowych to szersze i wymagające wielowątkowego uporządkowania zagadnienie, wie każdy specjalista zajmujący się utrzymaniem i eksploatacją sieci wod-kan. Problem w tym, że obecnie nie za bardzo wiadomo, jaki model byłby najlepszy i jak w tej kwestii powinno się zmienić prawo.
Przedsiębiorstwa ciepłownicze komunalne (TKE) zużywają do 20% gazu ziemnego w Ukrainie. Budowa nowych instalacji przetwarzania odpadów oraz elektrociepłowni na RDF ma na celu zwiększenie niezależności energetycznej Ukrainy. Współpraca z Polską w obszarze termicznego przekształcania odpadów może przyspieszyć wprowadzenie nowoczesnych technologii na ukraiński rynek.