Lasy położone w granicach aglomeracji miejskich mają do spełnienia różnorakie funkcje, poczynając od rekreacyjnych, poprzez sanitarne, a na gospodarczych kończąc. Ich specyficzne położenie powoduje, że mogą one zostać uznane za lasy ochronne na podstawie Ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (DzU z 2023 r. poz. 1356).
Pojęcie transformacji energetycznej pozostaje priorytetowym zagadnieniem wśród palących problemów światowej gospodarki. W obliczu zobowiązań Polski wynikających z Europejskiego Zielonego Ładu szukanie nowoczesnych, zeroemisyjnych rozwiązań jest kluczowe z punktu widzenia postępujących zagrożeń wywoływanych zmianami klimatycznymi. Zegar tyka, wiele wprowadzanych działań dopiero raczkuje, a naukowcy wciąż łamią głowy nad efektywnymi innowacjami. Czy istnieje szansa, żeby w najbliższym czasie wdrożyć daleko idące zmiany mogące wprowadzić sektor energetyczny w zieloną erę?
Rok 2024 to ostatnia prosta przed historycznym „kamieniem milowym” europejskiej polityki środowiskowej, jakim ma być rok kolejny. To właśnie w roku 2025 kraje zjednoczonej Europy zobowiązały się osiągnąć ambitne cele środowiskowe między innymi w obszarze wysokich poziomów recyklingu, ze szczególnym akcentem na recykling tworzyw sztucznych, nie wspominając o energetycznej transformacji Starego Kontynentu.
Co zrobić, gdy w przestrzeni miasta funkcjonuje nieużytek, który w odbiorze sąsiadów uważany jest za nieestetyczny? Co w przypadku, gdy na takiej nieruchomości można znaleźć odpady albo roślinność stwarzającą zagrożenie? Czy miasto może ingerować w prywatną przestrzeń? I czy decyduje się na wykup takich gruntów pod tereny zieleni?
Na polskich drogach można spotkać ponad 20 tysięcy rowerów miejskich w kilkudziesięciu miastach. Systemy rowerów publicznych są jednym z kluczowych elementów zielonej mobilności, jednak sposobów ich realizacji jest niemal tyle co samych miast. Czy istnieje model idealny?