Japońskie mikrolasy podbiły europejskie miasta i serca dużej części ich mieszkańców. Na jakich terenach powstają? Głównie na nieużytkach, klepiskach, składowiskach gruzu, wybetonowanych parkingach, obrzeżach magazynów i biur czy przysychających latem trawnikach. Dziś lasy te są laboratoriami miejskiej bioróżnorodności: dynamiczne, bogate w gatunki, szybko rosnące i same się regulujące.
Prace budowlane i rozbiórkowe prowadzone na terenie Unii Europejskiej każdego roku generują około 750 milionów ton odpadów. Stanowi to aż 30% odpadów dla wszystkich odpadów krajów Wspólnoty. Należy dodać, że przemysł budowlany generuje aż 11% światowej emisji dwutlenku węgla. W obliczu wyzwań związanych z koniecznością ochrony klimatu recykling materiałów budowlanych jest dobrym rozwiązaniem, mającym na względzie ekologię i ekonomię.
Żyjemy w rzeczywistości postpandemicznej. Dzięki temu trudnemu czasowi praktycznie całe społeczeństwo w bardzo namacalnym stopniu przekonało się, jak niedocenioną do tej pory funkcję w dobrostanie psychofizycznym człowieka pełni kontakt z naturą. Lasy miejskie praktycznie z dnia na dzień stały się synonimem harmonijnej płaszczyzny rekreacji.
W ostatnim czasie Strefy Czystego Transportu stały się gorącym tematem w naszym kraju, a wokół nich narosło wiele mitów. Projekt „Laboratorium Stref Czystego Transportu” systematyzuje wiedzę na ich temat.
Grzegorz Orzeszko, prezes Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku, wspinał się na wulkany w Andach powyżej 6000 m n.p.m. Lubi jednak również niższe wzniesienia, które pokonuje na przykład tuż przed konferencją Abrysu, startując o godzinie 3:50. Jest orędownikiem napisania od nowa całego prawa odpadowego. Z Grzegorzem Orzeszko rozmawia Tomasz Czarnecki.