Elektryczne autobusy miejskie zaczęły regularne kursy po ulicach Rzeszowa. Miasto kupiło 10 pojazdów firmy Solaris za ponad 30 mln zł. Większa część tej kwoty to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Autobusy obsługują linie miejskie z największą liczbą pasażerów.

Władze miasta planują stworzenie w centrum Rzeszowa strefy zeroemisyjnej, która będzie obsługiwana wyłącznie przez autobusy elektryczne i gazowe. Jeszcze w tym kwartale zostanie ogłoszony przetarg na zakup kolejnych autobusów zasilanych gazem CNG. Będzie także kolejny przetarg na zakup autobusów elektrycznych. W tym roku miasto kupi kolejnych 40 autobusów ekologicznych.

Umowę na zakup elektrobusów z systemem ładowania podpisano 19 października 2017 r. Przedmiotem umowy była dostawa 10 sztuk fabrycznie nowych, niskopodłogowych zasilanych energią elektryczną autobusów komunikacji miejskiej Solaris Urbino 12 oraz budowa stacji do ich ładowania – wolnego przy ul. Lubelskiej oraz szybkiego przy ul. Grottgera. Całkowita wartość umowy wynosi 30,2 mln zł brutto. Cena jednostkowa 1 szt. autobusu: 2,5 mln zł brutto. Większa część tej kwoty to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Autobusy kupione przez Rzeszów mają 57 miejsc stojących i 27 miejsc siedzących w tym 14 dostępnych z niskiej podłogi. Wyposażone są w system informacji pasażerskiej (tablice kierunkowe zewnętrzne i wewnętrzne, system informacji głosowej, bramki liczące i kamery). Dodatkowo w każdym pojeździe znajduje się biletomat. W biletomacie płacić można gotówką i kartą płatniczą.

Autobusy są napędzane dwoma silnikami elektrycznymi umieszczonymi przy piastach kół po prawej i lewej Stornie. Ich moc to 2×110 kW. Magazynami energii są trzy akumulatory litowo-tytanowe wykonane w technologii „high power” o pojemności 29,2 kWh każdy.

Autobus wyposażony jest w złącze do ładowania akumulatorów typu plug-in (złącze wtyczkowe). Jest ono wykorzystywane do ładowania akumulatorów w zajezdni autobusowej. Jest to tzw. ładowanie wolne. Maksymalny prąd, jaki może płynąć przez złącze to 125 A, a czas ładowania to około 180 minut.

Autobus mają także tzw. odbiorniki mocy – relingi umieszczone na dachu autobusu. Przy ich użyciu przekazywana jest energia dostarczona z platformy ładującej (OppCharge tzw. pantograf odwrócony) do akumulatorów. Jest to tzw. ładowanie szybkie. Prąd maksymalny jaki może płynąć przez urządzenie to około 550 A. Czas ładowania to około 10-15 minut.

Pojemność magazynów energii używanych do napędu silnika zapewnia dojazd autobusu z zajezdni na przystanek początkowy (linia 0A lub OB) i wykonanie minimum dwóch pełnych kursów na jednej z tych linii, bez konieczności doładowywania w każdych warunkach atmosferycznych przy wykorzystaniu wszystkich urządzeń znajdujących się na pokładzie autobusu.

Miasto planuje też budowę kolejnych pięciu stacji szybkiego ładowania. Już udostępnia działki pod pięć stacji szybkiego ładowania dla pojazdów osobowych. Trzy z miejskich spółek komunalnych są wyposażone w pojazdy elektryczne, które wykorzystują w statutowej działalności.

Zakup autobusów elektrycznych możliwy był dzięki dofinansowaniu w 85% z Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 w ramach projektu pn.: „Rozwój systemu transportu publicznego w Rzeszowie”.

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj