Szczecin oddał do użytkowania pierwsze trzy stacje do ładowania aut elektrycznych. Na razie ze stacji będzie można korzystać za darmo.

W zamian za możliwość darmowego ładowania użytkownicy stacji będą proszeni o czynny udział w pracach nad dalszym rozwojem elektromobilności w Szczecinie poprzez wyrażanie swoich potrzeb i oczekiwań w kwestionariuszach. Z urządzeń korzystać będzie również miejska flota samochodów elektrycznych.

Miasto czekało na uruchomienie stacji do czasu wprowadzenia przepisów, które umożliwiły kontrolę techniczną i odbiór urządzeń. Możliwość taką dało wejście w życie 28 lipca br. Ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw.

Tylko dla elektrycznych

Wybór lokalizacji stacji był przedmiotem kilkumiesięcznych uzgodnień realizowanych z udziałem partnerów gminy Szczecin w dziedzinie elektromobilności, z którymi miasto współpracuje w ramach międzynarodowego projektu CAR – Creating Automotive Renewal. Użytkownicy pojazdów elektrycznych będą mogli je podładować na ulicy Felczaka przy Urzędzie Miasta, na ul. Klonowica, w sąsiedztwie siedziby Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, oraz na ul. Kazimierza Przerwy-Tetmajera na Pogodnie. Przy wyborze lokalizacji skorzystano z rad partnerów posiadających znaczące doświadczenie w lokalizacji i eksploatacji stacji ładowania samochodów elektrycznych, m.in. Industrial Development Centre South (Malmoe, Szwecja – lider projektu), PVA-MV AG (Niemcy), Elektroniczno-Techniczny Uniwersytet DTU (Dania), Region Bornholm (Dania), Miasto Lund (Szwecja), RISE (Szwecja). Obecnie trwają czynności formalne związane z możliwością specjalnego oznakowania miejsc postojowych przy stacjach, po to, by zgodnie z prawem były one przeznaczone wyłącznie dla ich użytkowników.

Szybko i cicho

Koszt zakupu stacji to 477 tys. zł, z czego połowa to dofinansowanie z WFOŚiGW. Stacje posiadają zdolność szybkiego naładowania akumulatora o pojemności 24kWh od 0 do 80 proc. w czasie do 30 minut. W każdej z nich można ładować dwa auta jednocześnie. Poziom generowanego hałasu przez stację to poniżej 55 dB we wszystkich kierunkach.

Samochody elektryczne są już na wyposażeniu kilku miejskich jednostek w Szczecinie, w tym Zakładu Wodociągów i Kanalizacji.

Szczecińscy urzędnicy będą jeździć samochodami elektrycznymi

źródło: UM Szczecin

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

1 Komentarz

  1. Elektromobilnośc ma sens jeśli prąd uzyskuje się ze źródeł odnawialnych. W Polsce, by wytworzyć prąd trzeba spalić węgiel (na ogół brunatny). Szkody dla środowiska są większe niż w przypadku samochodu z silnikiem spalinowym.

Skomentuj