Jak wynika z Zarządzenia minister – Paulina Hennig-Kloska wykonuje swoje zadania przy pomocy Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz dyrektorów departamentów i biur.
Schemat podziału kompetencji w Kierownictwie Ministerstwa Klimatu i Środowiska
Minister Paulina Hennig-Kloska
Minister Hennig-Kloska zgodnie z Zarządzenie podpisuje pisma kierujące projekty ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów, jak również innych materiałów pod obrady Rady Ministrów; z zastrzeżeniem § 7, podpisuje pisma kierowane do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków Sejmu i Senatu, Prezesa Rady Ministrów, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz ministrów, a także mające zasadnicze znaczenie dla działów administracji rządowej – energia, klimat i środowisko, pisma kierowane do kierowników urzędów centralnych i wojewodów. Nowa minister podpisuje też rozporządzenia i zarządzenia Ministra Klimatu i Środowiska, rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska wydawane wspólnie z innym ministrem oraz podpisuje w porozumieniu rozporządzenia wydawane przez innych ministrów a także podpisuje roczny plan audytu wewnętrznego. W zakresie jej kompetencji jest też udzielanie imiennych upoważnień audytorom wewnętrznym do przeprowadzania audytu wewnętrznego oraz do dokonywania czynności, o których mowa w art. 287 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.).
Minister występuje do Prezesa Rady Ministrów z wnioskami personalnymi dotyczącymi powołania lub odwołania z określonych stanowisk i funkcji, zgodnie z właściwością wynikającą z przepisów odrębnych oraz desygnuje swoich przedstawicieli do rad nadzorczych wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz innych organów, w których składzie zasiada przedstawiciel ministra właściwego do spraw środowiska, właściwego do spraw energii lub właściwego do spraw klimatu, w zakresie wynikającym z przepisów odrębnych a także wykonuje zadania kierownika jednostki organizacyjnej określone w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 756, z późn.
Minister środowiska podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko we wszystkich sprawach związanych z realizacją zadań obronnych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska oraz zarządzania kryzysowego w Ministerstwie Klimatu i Środowiska wynikających
z ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r.
poz. 122).
W zakresie obowiązków znajdują się również szczegółowe określanie zadań oraz nadzorowanie pracy: Biura Ministra, Departamentu Budżetu, Departamentu Edukacji i Komunikacji, Departamentu Funduszy Europejskich, Departamentu Leśnictwa i Łowiectwa, Departamentu Prawnego, Departamentu Spraw Obronnych, Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa, Departamentu Strategii i Analiz.
Minister Paulina Hennig-Kloska wykonuje kompetencje w stosunku do: Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, Biura Nasiennictwa Leśnego, Instytutu Badawczego Leśnictwa w Sękocinie Starym, Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, Polskiego Związku Łowieckiego, szkół leśnych. Sprawuje nadzór nad działalnością Pełnomocnika do spraw organizacji Centralnego
Azylu oraz realizuje kompetencje organu założycielskiego w stosunku do Biura Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej.
Sekretarz Stanu – Urszula Zielińska
W zakresie obowiązków Urszuli Zielińskiej znalazło się szczegółowe określanie zadań oraz nadzorowanie pracy następujących departamentów:
- Departament Ciepłownictwa,
- Departament Ochrony Powietrza i Polityki Miejskiej,
- Departament Spraw Międzynarodowych;
Nowa sekretarz stanu wykonuje też kompetencje Ministra w stosunku do Instytutu Ekologii Terenów Uprzemysłowionych w Katowicach oraz odpowiada za koordynację działań legislacyjnych w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.
Podsekretarz Stanu – Anita Sowińska
Podsekretarz Stanu – Anita Sowińska określa szczegółowe zadania oraz nadzoruje pracę:
- Departamentu Gospodarki Odpadami,
- Departamentu Geologii i Koncesji Geologicznych,
- Departamentu Instrumentów Środowiskowych,
- Departamentu Nadzoru Geologicznego i Polityki Surowcowej;
Nowa podsekretarz stanu wykonuje też kompetencje Ministra w stosunku do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska oraz Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego.
Podsekretarz Stanu – Główny Konserwator Przyrody – Mikołaj Dorożała
Mikołaj Dorożała określa szczegółowe zadania oraz nadzoruje pracę Departamentu Ochrony Przyrody oraz wykonuje kompetencje Ministra w stosunku do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz parków narodowych.
Podsekretarz Stanu – Miłosz Motyka
Zgodnie z Zarządzeniem Miłosz Motyka określa szczegółowe zadania oraz nadzoruje pracę:
- Departamentu Elektroenergetyki i Gazu,
- Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej,
- Departamentu Energii Jądrowej,
- Departamentu Odnawialnych Źródeł Energii,
- Departamentu Ropy i Paliw Transportowych;
Wykonuje też kompetencje Ministra w stosunku do:
- Centralnego Laboratorium Ochrony Radiologicznej w Warszawie,
- Instytutu Chemii i Techniki Jądrowej w Warszawie,
- Instytutu Energetyki – Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie,
- Instytutu Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy im. Sylwestra Kaliskiego
w Warszawie, - Instytutu Nafty i Gazu – Państwowego Instytutu Badawczego w Krakowie,
- Narodowego Centrum Badań Jądrowych w Otwocku-Świerku;
Ponadto Miłosz Motyka wykonuje kompetencje Ministra oraz realizuje kompetencje organu założycielskiego w stosunku do państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych” z siedzibą w Otwocku-Świerku; oraz wykonuje kompetencje Ministra jako dysponenta Funduszu Wypłaty Różnicy Ceny.
Sekretarze Stanu oraz Podsekretarze Stanu działają w imieniu Ministra
Sekretarze Stanu oraz Podsekretarze Stanu działają w imieniu Ministra w zakresie
swoich kompetencji, a w szczególności prowadzą postępowania administracyjne, w tym wydają decyzje administracyjne i postanowienia, oraz podpisują pisma w toku postępowań przed sądami administracyjnymi, w tym odpowiedzi na skargi wniesione do wojewódzkiego sądu administracyjnego; uczestniczą w posiedzeniach Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz komisji sejmowych i senackich; powołują i odwołują kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz ich zastępców. Ponadto, reprezentują Ministra w kontaktach z Najwyższą Izbą Kontroli (NIK), w tym udzielają wyjaśnień w toku kontroli, składają zastrzeżenia do wystąpień pokontrolnych, reprezentują Ministra na posiedzeniach Kolegium NIK oraz informują o sposobie wykorzystania uwag i wykonywania wniosków sformułowanych w wystąpieniach pokontrolnych oraz o podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia tych działań. Udzielają kierującym nadzorowanymi komórkami organizacyjnymi lub innym
pracownikom Ministerstwa Klimatu i Środowiska pełnomocnictw do wykonywania
określonych czynności, z zastrzeżeniem przepisów lub regulacji odrębnych;
Sekretarze Stanu oraz Podsekretarze Stanu podpisują:
- odpowiedzi na kierowane do Ministra interpelacje i zapytania poselskie oraz
odpowiedzi na inną korespondencję kierowaną przez posłów i senatorów lub komisje
parlamentarne, - pisma kierujące projekty ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów, jak również innych materiałów na zewnątrz Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz zawierające stanowisko Ministra Klimatu i Środowiska do uwag lub opinii zgłoszonych do projektu, z wyłączeniem niektórych pism, o których mowa w § 2 pkt 2 Zarządzenia
- pisma kierowane do sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu w innych ministerstwach,
a także do kierowników urzędów centralnych i wojewodów, z wyłączeniem kierowanych do kierowników urzędów centralnych i wojewodów pism mających zasadnicze znaczenie dla działów administracji rządowej – energia, klimat i środowisko.
Komentarze (0)