Testy wewnętrzne w Gdańsku przechodzić będzie 75 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i 25 bez wspomagania. Jeśli wypadną one pomyślnie, rozpocznie się rozruch 2 tysięcy rowerów dla 80 000 użytkowników.
1 400 „elektryków” do końca września
Do Gdańska przyjechało już 100 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Większość z nich (75 sztuk) będzie uczestniczyć w wewnętrznym rozruchu systemu, podobnie jak 25 rowerów bez wspomagania elektrycznego. Na łączną liczbę 100 rowerów testowych, wszystkie są już gotowe do rozruchu.
Kolejne 1400 “elektryków” ma się znaleźć w Gdańsku do połowy września. Później przyjedzie jeszcze 1500 tego typu rowerów. W sumie, w ramach Mevo 2.0, funkcjonować będzie 3000 “elektryków”.
Dodatkowo mieszkańcy będą mieli do dyspozycji 1050 rowerów bez wspomagania elektrycznego – wszystkie są już we Wrzeszczu, w głównym magazynie operatora systemu, firmy City Bike Global.
Zasięg do 150 km
Wszystkie rowery ze wspomaganiem elektrycznym wyprodukowała firma Segaway. Tego rodzaju jednoślady stosowane są od wielu lat, w wielu miastach Europy i Stanów Zjednoczonych.
Mevo 2.0. ma o połowę większą pojemność akumulatora (1033 Wh), niż jego pierwsza wersja. Dzięki temu na jednym ładowaniu będzie można przejechać nim trasę o zasięgu do 150 km.
Rower rozwija prędkość do 25 km/h, a jego 26- calowe koła mają pełne obręcze wykonane z lekkich i wytrzymałych stopów. Rower MEVO 2.0. wyposażono w regulowane siodełko, opony bezdętkowe, niewymagające uzupełniania powietrzem i bębnowe hamulce. Waga jednośladu wynosi 40 kg.
Prace nad aplikacją i systemem IT
Obecnie w Gdańsku trwają też prace nad dopracowaniem systemu i aplikacji do obsługi wypożyczeń rowerów i zarządzania systemem, a także nadzorowania jego działania w gminach biorących udział w projekcie.
Stworzono już i przetestowano system do raportowania: liczby wypożyczeń i zwrotu rowerów, liczby zakupionych abonamentów, a także przejechanych kilometrów.
Przygotowano też aplikację mobilną do operowania systemem, która obecnie tłumaczona jest na język polski. Aplikacja umożliwiać ma inteligentne wyznaczanie tras w celu relokacji rowerów i usprawnienia logistyki działań operacyjnych podejmowanych przez pracowników Operatora.
Szczegółowa procedura testowania
Jak wspominaliśmy, wewnętrzny rozruch testowy potrwa rowerów potrwa 21 dni. W jego trakcie sprawdzone zostaną wszystkie elementy funkcjonowania systemu. Zweryfikowane zostanie działanie nowej aplikacji mobilnej, systemu do raportowania, GPS oraz Centrum Obsługi Użytkowników.
Sprawdzana będzie także wytrzymałość baterii “elektryków”. Rowery ze wspomaganiem powinny przejechać dystans minimum 100 km na w pełni naładowanej baterii. W rozruchu wewnętrznym wezmą udział pracownicy Metropolii, przedstawiciele gmin uczestniczących w projekcie oraz specjaliści weryfikujący techniczne elementy działania systemu.
We wrześniu testy zewnętrzne
Natomiast po zakończeniu trwania testów wewnętrznych, gdy ich przebieg będzie odbywał się bez zarzutów w 16 gminach Gdańskiej Metropolii, we wrześniu br. rozpoczną się testy zewnętrzne. Podczas ich trwania możliwa będzie rejestracja aż 80 000 użytkowników.
W trakcie tego etapu testowania rowerów i systemu, mieszkańcom udostępnione zostanie 50% floty rowerowej, czyli 1500 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i 500 bez tego rodzaju wspomagania.
Rower miejski za 1 grosz
Na tym etapie użytkownicy będą mogli skorzystać z abonamentu miesięcznego po wniesieniu opłaty manipulacyjnej w symbolicznej wysokości 1 gr.
W tym czasie rowery bezpłatnie będzie można pozostawiać na istniejących stacjach MEVO. Natomiast pozostawienie roweru poza stacją wiązać się będzie z dodatkową opłatą w kwocie 10 zł.
Gdy wszystkie elementy systemu będą funkcjonowały w sposób należyty, na ulice Metropolii wyruszy cała flota rowerów.
Komentarze (0)