Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Nowe Prawo zamówień publicznych przyjęte przez Sejm

Nowe Prawo zamówień publicznych przyjęte przez Sejm
szp
12.09.2019, o godz. 11:58
czas czytania: około 5 minut
2

Wzrost innowacyjności polskiej gospodarki i wzmocnienie roli małych i średnich przedsiębiorstw – takie mają być najważniejsze efekty nowego Prawa zamówień publicznych uchwalonego przez Sejm. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2021 r.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B_ARBENA1_01.03.24-01.04.24

Co w nowej ustawie?

Przetargi mają być nakierowane na to, by w ich efekcie powstawał produkt jak najlepszej jakości, a uzyskana za niego cena była konkurencyjna. Aby zrealizować w praktyce tę zasadę, podmioty publiczne będą miały obowiązek dokonać analizy swoich potrzeb i możliwych rozwiązań na rynku przed dużymi inwestycjami.

W takich kwestiach jak kary umowne, płatności czy waloryzacja, postanowienia umów z podwykonawcami nie mogą być mniej korzystne niż postanowienia umów z wykonawcami.

Na rzecz wsparcia MŚP działać będą m.in. obowiązkowe, częściowe płatności i zaliczki w dłuższych umowach oraz wzmocnienie podziału zamówień na części. Obniżenie maksymalnej wysokości wadium i zabezpieczenia należytego wykonania umowy o połowę spowoduje, że udział w postępowaniach będzie mniej obciążający.

Jednym z kluczowych rozwiązań nowych przepisów jest wprowadzenie procedury uproszczonej poniżej tzw. progów unijnych oraz uproszczeń w innych trybach i konkursach.

Na rzecz zrównoważenia pozycji stron działać będą z kolei m.in.: wprowadzenie katalogu klauzul abuzywnych (czyli niedozwolonych) naruszających równowagę stron oraz wprowadzenie nowych zasad waloryzacji wynagrodzenia. Jeżeli pojawią się problemy, zamawiający będzie również zobowiązany do dokonania ewaluacji realizacji umowy.

Wzrost liczby startujących w przetargach chcemy osiągnąć poprzez zwiększenie roli dialogu z wykonawcą na etapie przygotowania postępowania, koncentrację ogłoszeń o zamówieniach w jednym miejscu: Biuletynie Zamówień Publicznych i wprowadzenie zasady współdziałania przy realizacji zamówienia.

Nowe prawo usprawni też postępowanie skargowe na orzeczenia KIO. Co do zasady orzekać mają składy 3-osobowe. Nastąpi też obniżka opłaty od skargi na orzeczenie KIO (dziś jest to pięciokrotność opłaty wniesionej do KIO, a ma być trzykrotność). Wydłuży się – z 7 do 14 dni – termin na wniesienie takiej skargi.

Projekt zakłada wyznaczenie jednego sądu ds. zamówień publicznych. Miałby nim być Sąd Okręgowy w Warszawie. Wraz ze zmianami dot. KIO będzie to realne narzędzie do uzyskania przewidywalnych rozstrzygnięć.

Przewidziano ponadto mechanizm koncyliacji, czyli ugodowego załatwiania największych sporów pomiędzy wykonawcą a zamawiającym na etapie wykonywania umowy. Strony będą mogły zwrócić się do Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej RP o szybkie rozstrzygnięcie sporu, zanim trafi on na drogę sądową. Koncyliacja jest tańsza i szybsza od sądu i umożliwi kontynuowanie realizacji umowy.

Wspólne, dla organów kontrolujących zamówienia publiczne, zasady przeprowadzania kontroli oraz powołanie Komitetu ds. Kontroli w Zamówieniach Publicznych, czyli forum współpracy i wymiany informacji pomiędzy organami. Ma to usprawnić system kontroli.

Projekt przewiduje również wzmocnienie roli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w przygotowywaniu i propagowaniu dobrych praktyk i wzorów dokumentów, które mają wspierać zamawiających. Prezes Urzędu będzie również publikował postanowienia umowne sprzeczne z zasadami wskazanymi w PZP oraz wyjaśniał wątpliwości interpretacyjne np. u organów kontroli. W Urzędzie powstanie specjalna infolinia dla przedsiębiorców i zamawiających.

Tagi:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (2)


obserwator

Komentarz #22954 dodany 2019-09-13 16:24:19

........"(w 2017 r. w ok. 43% postępowań złożono tylko jedną ofertę), " Czy ktoś np w NFOS czy UZP sprawdzał co było przyczyną składania tylko jednej oferty, zwłaszcza pod kątem możliwego naruszenia zasad równego dostępu do zamówienia ?

ertter

Komentarz #23474 dodany 2019-09-19 09:10:07

obserwator napisał/a:

........"(w 2017 r. w ok. 43% postępowań złożono tylko jedną ofertę), " Czy ktoś np w NFOS czy UZP sprawdzał co było przyczyną składania tylko jednej oferty, zwłaszcza pod kątem...

dokładnie przetargi pisane pod 1 wykonawcę a potem zdziwienie że jest 1 ofc... a najśmieszniejsze że to przecież instytucję państwowe ogłaszają tych przetargów najwięcej więc to bardzo źle o nich świadczy. Niestety ale brak wiedzy, brak aktualnych rozporządzeń powoduje, ze jak się niektóre przetargi czyta to ręce opadają...przetargi mają też być często dupochronami dla urzędasów stąd wykonawca z góry jest na pozycji straconej

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Gospodarka i samorząd
css.php
Copyright © 2024