Bezpieczeństwo wody pitnej oznacza stan pewności, brak niebezpieczeństwa oraz ochronę przed zagrożeniami związanymi z wodą przeznaczoną do przygotowywania posiłków, napojów i innych celów gospodarczych (utrzymywanie czystości ciała, przedmiotów). Warunkiem koniecznym przeciwdziałania zdarzeniom potencjalnie niebezpiecznym, skutkującym powstaniem zagrożeń dla zdrowia konsumenta, jest ich wykrywanie i identyfikacja.

Obecnie obowiązujące w Polsce przepisy w sposób bardzo ogólny określają odpowiedzialność oraz obowiązki wszystkich interesariuszy biorących udział w procesie dostaw wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i innych podmiotów, których działalność może mieć wpływ na ostateczną jakość wody w kranie u konsumenta. Największy nacisk kładziony jest na odpowiedzialność przedsiębiorstw wodociągowych, zobowiązanych art. 5 Ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (DzU z 2001 r. nr 72 poz. 747 ze zm., dalej u.z.z.w.) do dostarczania wody, której jakość spełnia wszystkie obowiązujące wymagania. Tymczasem najwięcej zagrożeń pojawia się na etapach leżących poza zakresem kompetencji i odpowiedzialności dostawców wody. To obszary zasilania dla punktów poboru wody przeznaczonej do zaopatrzenia ludności, które stanowią teren a...