Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z sierpnia 2021 r. rozszerzyła katalog obowiązkowych elementów dokumentów zamówienia sporządzanych w związku z potrzebą nabycia usług odpadowych. Został on wyrażony w art. 6d ust. 4 Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Dodany do listy element powiązany jest z zadaniem gmin, które mocą wspomnianej noweli zostało wyrażone w art. 3 ust. 2 pkt 6b u.c.p.g. i które polega na obowiązku zapewnienia przez gminy zagospodarowania odpadów zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami.
Sektor publiczny, dzieląc łańcuchy dostaw z sektorem prywatnym, ponosi współodpowiedzialność w osiąganiu celów polityki środowiskowej i innowacyjnej państwa. Aby w pełni wykorzystać potencjał zielonych innowacji w transformacji krajowej gospodarki w kierunku zeroemisyjności, należy zwiększyć ich siłę nabywczą przez zielone i innowacyjne zamówienia publiczne zapewniając jednocześnie wiarygodną ofertę technologiczną.
Ponad tysiąc uwag trafiło do resortu klimatu i środowiska podczas konsultacji ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, zwanej potocznie ustawą o rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Jak informuje Aleksander Brzozka z Ministerstwa Klimatu i Środowiska: – W ramach uzgodnień międzyresortowych, opiniowania i konsultacji publicznych 134 podmioty zgłosiły swoje uwagi do projektu. Liczba poszczególnych uwag przekracza tysiąc.
Organizacje ekologiczne mogą włączać się w postępowania związane z uzyskiwaniem zezwoleń na inwestycję również na końcowym etapie tego procesu. Nawet jeśli wcześniej nie były stroną postępowania.
Dobiega końca rozpoczęty w połowie 2018 r. projekt LIFE URBANGREEN, który potwierdza oczywiste założenia, że lepsze zarządzanie zieloną infrastrukturą miasta, a w szczególności lepsza dbałość o drzewa, zwiększa wartość dostarczanych mieszkańcom usług ekosystemowych. Co więcej, nakłady poniesione na utrzymanie zieleni zwracają się wielokrotnie.