Truizmem jest stwierdzenie, że sposób stosowania i interpretowania przez organ regulacyjny aktualnie obowiązujących przepisów dotyczących kreacji taryf wod-kan, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii skracania tychże, budzi – eufemistycznie rzecz ujmując – wiele emocji i kontrowersji.
Ciekawym przykładem dotyczącym społecznej roli biznesu w branży wodociągowo-kanalizacyjnej jest Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej, Wodociągów i Kanalizacji w Środzie Wielkopolskiej. Warto zaprezentować ten podmiot, szczególnie że społeczny aspekt jego działalności dotyczy realizacji wielu interesujących społecznych projektów.
Modele klimatyczne opracowane na potrzeby planów adaptacji polskich miast do zmian klimatu wskazują, że niezależnie od występowania na ich obszarze zjawisk o charakterze katastroficznym, takich jak deszcze nawalne, burze czy przedłużające się okresy suche, to stres cieplny będzie głównym czynnikiem środowiskowym zagrażającym zdrowiu mieszkańców.
– Jedna gmina czy nawet jeden powiat to za mało, by prowadzić na wysokim poziomie nowoczesną gospodarkę odpadami – uznali założyciele Związku Komunalnego Gmin „Czyste Miasto, Czysta Gmina”. Tak powstał Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych „Orli Staw”. Dziś obsługuje on 23 samorządy z pogranicza dwóch sąsiadujących z sobą województw – wielkopolskiego i łódzkiego. Należy do najnowocześniejszych instalacji komunalnych w Polsce.
Czy zadania związane z zagospodarowaniem wód opadowych i roztopowych realizowane są skutecznie? Czy środki na realizację działań inwestycyjnych związanych z zagospodarowaniem wód opadowych i roztopowych były wydatkowane oszczędnie i wydajnie? Czy przygotowanie jednostek państwowych i samorządu terytorialnego oraz nadzór i kontrola nad ich funkcjonowaniem umożliwiają właściwe zagospodarowanie wód opadowych i roztopowych? Oto pytania, na które odpowiedzieć miała niedawna kontrola NIK-u.