Reklama

AD1A STIHL [01.04-21.04]

Warszawa. Oto jak powstają trasy śmieciarek MPO

Warszawa. Oto jak powstają trasy śmieciarek MPO
04.05.2022, o godz. 13:41
czas czytania: około 3 minut
0

Każdego dnia na ulicach Warszawy można spotkać charakterystyczne, pomarańczowe samochody Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania. Ponad 140 nowoczesnych śmieciarek zgodnie z planem podąża z punktu do punktu, aby odbierać odpady zgodnie z harmonogramem. Wielopoziomowy i sprawnie funkcjonujący system jest dziełem pracowników MPO, którzy dbają o stałą optymalizację tras samochodów Spółki. Jak planowane są trasy przejazdu śmieciarek?

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B regionalne Bolesławiec [09.04-23.04.24]

Tworzenie tras, którymi każdego dnia poruszają się samochody MPO, jest zadaniem wymagającym cierpliwości i pełnego skupienia. Zajmujący się tym pracownicy Spółki mają do czynienia z ciągami liczb, siatką przecinających się ulic i stałym monitorowaniem zmian, jakie zachodzą w mieście – to na ich podstawie uaktualnia się trasy.

Trasa i trasówka to nie to samo

Jak podkreślają pracownicy MPO, którzy wyznaczają plan odbiorów, ważnym jest zrozumienie dwóch pojęć, które łatwo ze sobą pomylić. Chodzi o „trasę” oraz „trasówkę”.

– Trasa to ogólny zbiór adresów i pojemników na danym obszarze. Natomiast trasówka jest selekcją adresów, pojemników, numerów RFID tych pojemników z określonej trasy i na konkretny dzień. Trasówki są podzielone ze względu na frakcje. Ma to oczywiście związek z tym, że poszczególnych frakcji nie można ze sobą mieszać – tłumaczy Krzysztof Piechocki, kierownik Zespołu Logistyki MPO.

Stworzenie tzw. „drzewa” organizacyjnego (kreacja tras od podstaw) jest możliwe dzięki systemowi informatycznemu „Xtrack”.  Każda trasa składa się z pomniejszych elementów, które w slangu pracowniczym określane są jako „węzły” oraz „podwęzły”.

2

fot. “Drzewo” – Zadanie 9 (Wola,Bemowo) / MPO Warszawa

– Główny węzeł stanowi konkretna dzielnica. Po rozwinięciu węzeł ten dzieli się na frakcje komunalne, te zaś dalej na pojazdy (numery taborowe) i numery poszczególnych tras. Każdy węzeł musi zostać ręcznie opisany indywidualnymi atrybutami, w przeciwnym wypadku wygenerowanie prawidłowych trasówek byłoby niemożliwe – mówi Andrzej Godlewski, zastępca kierownika Zespołu Logistyki MPO.

To ogrom pracy, gdyż ostatecznie chodzi o ponad sto tras, które dodatkowo dzielą się na tysiące pomniejszych węzłów, a dopiero ich opisanie umożliwia generowanie sesji zleceń, czyli tzw. trasówek na konkretny dzień. – Trasówki powstają z jednodniowym wyprzedzeniem. Nie generujemy ich na kolejne dni ze względu na to, że codziennie może dojść do jakiejś zmiany na trasie – kontynuuje Andrzej Godlewski.

Ale jak taka trasa powstaje? Przy jej tworzeniu trzeba pamiętać o ekonomicznym i efektywnym poruszaniu się pojazdu oraz ograniczaniu kosztów eksploatacyjnych. Ważne jest również to, aby samochody nie wadziły sobie nawzajem podczas odbiorów np. na wąskich uliczkach.

1

fot. Trasówka 901, odbiór zmieszanych odpadów komunalnych /MPO Warszawa

– Trasy nigdy nie pozostają w swoich pierwotnych formach. Są modyfikowane na bieżąco z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb mieszkańców. Pojawiają się nowe adresy, znikają stare, zmienia się liczba i typ pojemników – podczas modyfikacji to wszystko jest brane pod uwagę – dodaje Krzysztof Piechocki.

Korekty na trasach (jak choćby dostawienie dodatkowych pojemników) często sugerują załogi, które najlepiej znają warunki tam panujące. O aktualność tras dbają zaś opiekunowie logistyczni.

Co oznaczają numery tras?

– Standardowo trasie nadajemy trzycyfrowe oznaczenie. Pierwsza cyfra oznacza numer zadania obsługiwanego przez Spółkę, druga cyfra to frakcja, a trzecia to numer porządkowy trasy. Mamy też numery tras na usługi komercyjne oraz numery dedykowane obsłudze Sulejówka – w tym wypadku numeracja jest czterocyfrowa. Indywidualne numery tras posiadają również transporty do instalacji zagospodarowania odpadów, czy pojazdy myjące – dwucyfrowe – podsumowuje Andrzej Godlewski.

źródło: MPO Warszawa

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

Envicon – po enviconie od 13.12.2023 AD1A

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 Kontrole odpadów samorządy (03.04-22.04.24)

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Odpady
css.php
Copyright © 2024