Prace o wartości 70 mln zł mają dobiec końca do 2027 roku. Projekt realizowany będzie we współpracy z mazurskimi samorządami przy wsparciu ze środków Unii Europejskiej.
Porozumienie dotyczące rewitalizacji
Zastępca Prezesa PGW Wody Polskie Mateusz Balcerowicz podpisał już porozumienie ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 dotyczące rewitalizacji umocnień brzegowych kanałów na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich pn. „Zielona infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich”. Kolejne inwestycje obejmą Kanał Sztynorcki, Nidzki, Jegliński, Niegocin – Grajewko i Kisajno – Popówka.
– Planujemy przebudować łącznie 6400 metrów umocnień tych kanałów – wyjaśnia Mateusz Balcerowicz, wiceprezes Wód Polskich. – Tam, gdzie jest to potrzebne, chcemy te kanały doprowadzić do większej głębokości żeglownej oraz dodatkowo w ramach prowadzonych prac utrzymaniowych oznakujemy szlak żeglowny na jeziorze Śniardwy. Mamy też nadzieję, że inwestycje te jeszcze bardziej podniosą atrakcyjność regionu – dodaje wiceprezes PGW WP.
Atrakcyjność i bezpieczeństwo
– Mieszkańcy i turyści, którzy przybywają do krainy Wielkich Jezior Mazurskich bardzo długo oczekiwali na różne inwestycje, szczególnie jeśli chodzi o gospodarkę wodną i to się wydarzyło już w poprzedniej perspektywie unijnej za lata 2014 – 2020 – podkreśla Jolanta Piotrowska, Senator RP.
Dodajmy, że w sezonie letnim Mazury oblegane są zarówno przez turystów, jak i wodniaków. Wody Polskie, jako administrator drogi wodnej Systemu Wielkich Jezior Mazurskich podejmują działania zmierzające do tego, by szlaki żeglugowe na Mazurach były dla turystów atrakcyjne, a przede wszystkim bezpieczne.
Jak zauważają przedstawiciele PGW WP, dla bezpiecznej żeglugi kluczowa jest modernizacja będącej w złym stanie infrastruktury i dlatego Wody Polskie od lat prowadzą prace remontowe w Systemie Wielkich Jezior Mazurskich.
Wcześniejsze remonty na szlaku
Do tej pory, wspólnie z samorządami mazurskimi, marszałkiem województwa warmińsko – mazurskiego oraz Stowarzyszeniem WJM 2020, Wody Polskie wyremontowały kanały na głównych szlakach żeglugowych Sytemu Wielkich Jezior Mazurskich. Dzięki tym inwestycjom przywrócono kanałom głębokość tranzytową odpowiednią dla drogi wodnej klasy I a, umocniono też brzegi i poprawiono komfort oraz bezpieczeństwo żeglugi.
– Cieszę się, że mamy takie partnerstwo jak Wody Polskie, bo to co do tej pory wypracowaliśmy stanowi model współpracy, który mogą wykorzystywać inne gminy i powiaty na terenie całej Polski – mówi Piotr Jakubowski, Przewodniczący Zarządu Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020. – Myślę, że te projekty zrealizujemy równie dobrze, jak te które niedawno zakończyliśmy.
Inwestycje za blisko 350 mln zł
Przedstawiciele PGW WP podkreślają, że sprawne tempo realizacji inwestycji było możliwe dzięki dobrej współpracy ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, mazurskimi samorządami, a także dzięki wsparciu ze środków finansowych z Unii Europejskiej za sprawą realizacji dużych unijnych projektów.
Łączna wartość wszystkich inwestycji w regionie wyniosła blisko 350 mln zł, a dotacje unijne na remont samych kanałów to blisko 100 mln zł.
– Dzięki powyższej współpracy udało się przez ostatnie lata zrealizować wiele inwestycji na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich – podsumowuje Mateusz Szauer, Wicewojewoda Warmińsko–Mazurski. – Tego rodzaju, cenna współpraca pozwala kontynuować wasze dzieło. Kolejne 70 milionów złotych, to następne inwestycje, które zwiększą potencjał turystyczny naszego regionu, przyciągną turystów ale przede wszystkim zagwarantują im bezpieczeństwo. Życzę zatem wszystkim podmiotom i osobom zaangażowanym w to dzieło, dalszych sukcesów przy jego realizacji.
Zakres rewitalizacji 5 kanałów
Projekt „Zielona infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich” obejmować będzie rewitalizację umocnień brzegowych pięciu kanałów żeglugowych na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, w tym:
- Przebudowę kanałów Sztynorckiego (łączącego jez. Dargin z jez. Sztynorckim) i Nidzkiego (łączącego jez. Nidzkie z Guzianką Wielką) na długości ubezpieczeń brzegowych ok. 950 mb oraz odbudowę brzegów i udrożnienie Kanału Jeglińskiego na długości brzegów ok. 4400 mb;
- Przebudowę kanału Niegocin-Grajewko, o parametrach: długość w osi około 170,0 m, szerokość około 15,0 m, głębokość 1,6 m. Wykonanie umocnienia brzegu w formie ścianki szczelnej z oczepem żelbetowym, udrożnienie kanału do głębokości 1,6 m, udrożnienie wlotów do kanału od strony jez. Niegocin i jez. Grajewko, formowanie skarp, przełożenie infrastruktury (woda, kanalizacja, gaz, energia) kolidującej z trasą kanału. Długość ubezpieczeń brzegowych ok. 530 mb;
- Odbudowę kanału Kisajno-Popówka: poprzez wykonanie umocnienia brzegu w formie ścianki szczelnej z oczepem. Długość ubezpieczeń brzegowych ok. 550 mb.
Planowany termin realizacji budowy to lata 2024-2027, a szacunkowa wartość zadania inwestycyjnego wyniesie 70 mln zł.
Komentarze (0)