Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Naklejki na opakowaniach uratują zbiórkę odpadów w Polsce?

Naklejki na opakowaniach uratują zbiórkę odpadów w Polsce?
Sławomir Rapior
08.02.2019, o godz. 13:11
czas czytania: około 3 minut
1

Ledwie połowa z tego, co wysegregujemy w domach nadaje się do recyklingu. Ludzie nie wiedzą, gdzie co wrzucać i nic w tym dziwnego, gdy proponuje się im opakowania będące połączeniem kilku różnych materiałów. Pomóc może system informowania o postępowaniu z odpadami na opakowaniach. Mieszkańcy mówią, że dobrym pomysłem byłoby wprowadzenie na produktach naklejek w kolorach pojemników. Mają rację.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Do 2020 r. poziom recyklingu w Polsce ma sięgnąć 50 proc. Nie sięgnie, o ile nie polepszy się jakość selektywnej zbiórki „u źródła”. Winą za słabą zbiórkę obarcza się głównie mieszkańców. W wielu przypadkach słusznie, zwłaszcza tam, gdzie słyszymy „na balkonie mam to trzymać?”, „nie chce mi się”, „nie widzę w tym sensu” lub „stać mnie na niesegregowanie” – no cóż, kto bogatemu zabroni…

Edukacja kuleje

Na szczęście przybywa osób, którym nie jest wszystko jedno. Mimo, że wdrażany system to dla nich często łamigłówka, którą ciężko rozwiązać, szukają rozwiązań. Organizują się w grupy na portalach społecznościowych i niejako oddolnie edukują się w temacie postępowania z odpadami w nowych realiach. Chodzi m.in. o kolory worków i co do nich wrzucać. Właściwe rozpoznanie tematu to podstawa skutecznej zbiórki.

Funkcjonujący już w niektórych gminach, a w innych wprowadzany, pięciofrakcyjny system sprawił, że w miastach pojawiły się pojemniki w nowych kolorach. Odpowiadają one poszczególnym grupom odpadów, które należy tam kierować. Problem w tym, że w wielu przypadkach trudno jednoznacznie stwierdzić, co gdzie ma trafiać.

Mieszkańcy mają trudności szczególnie w przypadku szerokorozumianej “opakowaniówki”. Jest to całkowicie zrozumiałe, prawdopodobnie sami producenci nie wiedzą, w co pakowane są dostarczane przez nich produkty. Gdyby wiedzieli, pewnie wpadliby już na pomysł wyjścia mieszkańcom naprzeciw i wprowadzili na opakowaniach naklejki z kolorami właściwymi kolorom pojemników.

Gdzie co wyrzucić?

Niestety ludzie, którzy chcą segregować najczęściej nie wiedzą, czy papierek po batonie zrobiony z czegoś pomiędzy papierem, folią a sreberkiem to odpad zmieszany czy papier, czy plastik… Albo gdzie wrzucić styropianowy pojemnik po jedzeniu na wynos. Lub słynny kartonik po mleku – znów papier, czy tworzywo sztuczne – niebieski czy żółty kolor?

A może wypracowanie systemu informowania o postępowaniu z odpadem powinno wpisywać się w strategię rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP)? Skoro w ostatnim czasie o ROP na rozmaitych konferencjach mówiono tak wiele, to dlaczego ostatecznie niewiele się z tym dzieje? Coś się nie kalkuluje, nie ma jednolitych regulacji? To może chociaż kolorowe naklejki na opakowaniach?

Weźmy przykład z elektroodpadów

Sektor elektroodpadów postanowił wprowadzić jakiś czas temu na swoich produktach (dobrowolne) oznaczenia informacyjne ułatwiające recyklerom rozpoznanie zawartych w nich surowców. I to samo należy zrobić w przypadku artykułów codziennego użytku.

Z danych z roku 2016 wiemy, że recykling w polskich miastach sięga 28 proc. Branża odpadowa alarmuje, że z powodu braku wiedzy na temat postępowania z frakcjami odpadów jakość zbiórki nie jest w najlepszej formie. Przez to ledwie połowa z tego co selektywnie zbierzemy nadaje się do recyklingu materiałowego. Czy to wystarczy by nasz recykling w 2020 wyniósł 50 proc.? Jeżeli sięgnie to znak, że spece od kreatywnej statystyki musieli się sporo nagimnastykować, ale podobno papier wszystko udźwignie.

Tagi:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


k

Komentarz #16016 dodany 2019-02-12 14:58:02

G...prawda. Poziom recyklingu może uratować zmiana w Ustawie UCiPG, a konkretnie wprowadzenie przepisu, że właściciel nieruchomości, który nie oddaje 50% surowców ponosi podwyższoną opłatę…..inaczej to wszystko moża w d....włożyć!

Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Felietony
css.php
Copyright © 2024