„KHK pełni funkcję lidera grupy zakupowej pojazdów elektrycznych, w skład której wchodzi 38 jednostek miejskich i spółek. Pozyskiwanie samochodów elektrycznych dla instytucji miejskich jest elementem szerokiej polityki Gminy Miejskiej Kraków w zakresie ochrony powietrza” – czytamy w komunikacie krakowskiego magistratu.
Kluczyki do 35 aut
– Przekazuję w Państwa ręce kluczyki do 35 samochodów elektrycznych, którymi dzisiaj wyjedziecie na krakowskie ulice i które będą pomagały w wypełnianiu waszych codziennych obowiązków. Już niebawem takich pojazdów będzie 89. Dbamy o flotę niskoemisyjną pojazdów komunikacji miejskiej, kupujemy coraz więcej autobusów elektrycznych. Zmiany w zakresie pojazdów osobowych zaczynamy od siebie. Samochody zeroemisyjne sukcesywnie będą zastępować te spalinowe – powiedział prezydent Jacek Majchrowski.
W wyniku postępowania przetargowego wyłoniono dwóch wykonawców. Z firma Arval jednostki Krakowa podpiszą 33 umowy na 82 pojazdy, zaś firmą Expres siedem umów na siedem pojazdów. Dla każdego pojazdu okres najmu wynosi 36 miesięcy od dnia jego odebrania. Cena najmu długoterminowego obejmuje całkowite ubezpieczenie w okresie najmu, serwis, opony zimowe z wymianą i przechowaniem, a także samochód zastępczy na okres awarii lub szkody komunikacyjnej. Ostateczny koszt wynajmu wszystkich 89 pojazdów na okres 36 miesięcy wynosi 18 500 000 zł.
– Nie da się być dzisiaj nowoczesnym i ekologicznym przedsiębiorstwem bez inwestycji w zeroemisyjny transport. Samochody elektryczne, które dzisiaj przekazujemy są kolejnym potwierdzeniem, że idziemy w dobrą stronę dbając o klimat i środowisko – zaznaczył Tadeusz Trzmiel, prezes KHK.
Korzyści dla miasta
Przyjęte rozwiązanie w postaci najmu na okres trzech lat zapewniło wypełnienie wymaganych przepisami ustawy minimów. „Warto zaznaczyć, że szacunkowe oszczędności w postaci efektu skali, wynikające z powołania grupy zakupowej, w związku z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowań przetargowych na samochody elektryczne i stacje ładowania wyniosły ok. 2 350 000 zł”.
Ponadto dzięki prowadzonym przez KHK SA grupowym zakupom energii elektrycznej, miejskie pojazdy będą mogły ładować swoje akumulatory w cenach, które stanowią ekwiwalent około 40-50 proc. kosztów tankowania tradycyjnego pojazdu spalinowego. Oznacza to oszczędności miejskich jednostek organizacyjnych oraz spółek w okresie trzech lat na poziomie ok. 800 tys. zł dodatkowo na samych kosztach paliwa.
Krakowską grupę zakupową samochodów elektrycznych tworzy 38 miejskich instytucji, takich jak m.in. MPK SA, Zarząd Infrastruktury Sportowej, Straż Miejska Miasta Krakowa, Urząd Miasta Krakowa, Muzeum Krakowa, Muzeum Inżynierii i Techniki, Zespół Szkół i Placówek „Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących”, Dom Pomocy Społecznej przy ul. Łanowej, MOPS czy Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych. Niektóre jednostki, ze względu na swoje położenie w ścisłym centrum Krakowa (np. obszarze UNESCO) całkowicie likwidują pojazdy spalinowe.
Zakładane w postępowaniu samochody to nie tylko samochody osobowe, ale również np. dostawcze, zapewniające ekologiczny transport busy, dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, wymagających szczególnej opieki, posiadające windę umożliwiającą bezpieczny wjazd, a także pojazdy dla straży miejskiej.
Komentarze (0)