Wybuch pandemii koronawirusa spowodował bardzo duże zmiany w codziennym funkcjonowaniu wielu dziedzin życia społeczno-gospodarczego. Wywarł również dość duży wpływ na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Przedsiębiorstwa publicznego transportu zbiorowego w minionym roku stanęły przed wieloma nowymi wyzwaniami.

Najistotniejszą zmianą, która jest odczuwalna dla pasażerów transportu publicznego, są ograniczenia maksymalnej liczby przewożonych pasażerów w środkach publicznego transportu zbiorowego. Wynikają one z kolejnych rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii. Obecnie przepisy wskazują dwie metody (wybór właściwej zależy od właściciela pojazdu) ograniczania liczby pasażerów w transporcie publicznym:

1. w pojeździe przewożonych może być nie więcej niż 50% liczby miejsc siedzących(1),

2. w pojeździe przewożonych może być nie więcej niż 30% liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących, określonych w dokumentacji technicznej pojazdu, przy jednoczesnym pozostawieniu w środku transportu albo pojeździe co najmniej 50% miejsc siedzących niezajętych(1).

Warto wspomnieć, że w większości miast motorniczowie zostali odizolowani od pasażerów poprzez pojawienie się w pojazdach stref buforowych, których założeniem jest ograniczenie, co do zasady, możliwości b...