Ostatnie lata były dość wymagające dla zakładów komunalnych w zakresie gospodarki wodno-ściekowej pod względem zarówno realizacji inwestycji, jak i opracowywania dokumentów. W najbliższych latach będziemy skupiać się nie tylko na pospiesznym dostosowaniu aglomeracji do wymogów dyrektywy 91/271/EWG, ale również na wdrażaniu kolejnych elementów wymaganych w dyrektywie 2020/2184 dotyczącej jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

Dyrektywa 2020/2184 kładzie nacisk na ocenę ryzyka i zarządzanie ryzykiem, które mają prowadzić docelowo do zredukowania poziomu uzdatniania wody przeznaczonej do spożycia. Taki cel może zostać osiągnięty dzięki identyfikacji i zmniejszeniu presji występujących w obszarze zasilania ujęcia wody oraz na dalszych etapach jej dostarczania do odbiorców. I tutaj kłaniają się analizy ryzyka wody oraz Plany Bezpieczeństwa Wody (PBW).

Koniec terminu, a wytycznych nadal brak

Informacje o konieczności wykonania analizy ryzyka pojawiają się w art. 133 ustawy Prawo wodne, w odwołaniu do stref ochronnych obejmujących tereny ochrony bezpośredniej i pośredniej. 

Celem analizy ryzyka jest określenie, czy dane ujęcie musi mieć wyznaczony teren strefy ochrony pośredniej, tj. taki obszar, w którym zachodzące zjawiska i uwarunkowania wpływają na jakość pobierane...