Krajowa Izba Gospodarki Odpadami – w związku z pojawiającymi się coraz częściej odwołaniami niektórych środowisk przed Krajową Izbą Odwoławczą na postępowania dotyczące powierzania zadań związanych z odbiorem odpadów komunalnych w trybie procedury zamówień in house – stwierdza, że nie zgadza się z podnoszonymi zarzutami i uważa je za całkowicie bezpodstawne.

Z całą stanowczością twierdzimy, że obecnie obowiązujące przepisy prawa pozwalają gminom udzielać zamówień kontrolowanym przez siebie spółkom z pominięciem procedur konkurencyjnych. Zamówienia in house (czyli tzw. zamówienia bezpośrednie) zostały wprowadzone do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE z 26 lutego 2014 r. (Dz. Urz. UE L nr 94, str. 65), ze względu na jednoznaczne i utrwalone stanowisko TSUE, zgodnie z którym zamówieniem publicznym nie jest umowa zawierana pomiędzy podmiotami, która ze względu na łączącą je więź organizacyjną oraz ekonomiczną i pomimo ich formalnej odrębności może być uznana za realizację zadania publicznego za pomocą własnych sił i środków.

Orzeczenie TSUE

Należy wskazać w tym zakresie na kluczowe w tej sprawie orzeczenie Trybunału z 18 listopada 1999 r. &ndash...