Po raz kolejny środowiska samorządowe i odpadowe z uwagą obserwują zmagania pomiędzy miastem stołecznym Warszawa i Miejskim Przedsiębiorstwem Oczyszczania a prywatnymi przedsiębiorcami działającymi w branży odpadowej, dotyczące wprowadzenia w Warszawie in house na odbiór odpadów komunalnych.

Zakres wykorzystywania przez gminy (odpowiednio: związki międzygminne) własnych jednostek organizacyjnych do bezprzetargowego realizowania zadań z zakresu odbioru lub zagospodarowania odpadów komunalnych był jedną z głównych osi sporu towarzyszącego tzw. rewolucji odpadowej, zainicjowanej ustawą nowelizującą z 1 lipca 2011 roku.

Przeciąganie odpadowej liny

Dokonując diametralnej zmiany zasad funkcjonowania gminnych systemów odpadowych, ustawodawca zdecydował się na bardzo istotne ograniczenie samodzielności organizacyjnej gmin, wykluczając – choć w sposób budzący liczne spory interpretacyjne – możliwość odbioru odpadów komunalnych samodzielnie przez urząd gminy, jednostkę czy zakład budżetowy czy też przez spółkę komunalną w trybie tzw. zamówienia in house (w okresie wdrażania tzw. rewolucji odpadowej dotyczyło to tzw. starego in house, określanego także jako in house administracyjny). W konsekwencji gminy zobowiązane były do organizacji przetargów na odbiór albo odbiór i zagospo...