Gdybym miał robić ranking podmiotów regularnie szkodzących przyrodzie, na jednym z pierwszych miejsc umiejscowiłbym… branżę deweloperską. Nawet jeśli w tym gronie zdarzają się – a zdarzają! – firmy uczciwe, to jednak wielość oszustw i przypadków dewastacji środowiska dokonywanych przez tę branżę poraża.

Ileż to reklam zachęcających do kupna domu w ustronnym miejscu! Ileż ofert zachęcających do zamieszkania w spokojnych miejscach, prawie że z dala od ludzi, a na pewno z dala od zgiełku i zanieczyszczeń!

Zawzięta konkurencja

Mamy więc „Osiedle Na Skraju Lasu”, mamy „Mieszkanie MdM z widokiem na las” i „Osiedle przy rezerwacie”. Istnieją też: „Osiedle Natura”, „Osiedle przy rezerwacie – architektura z duszą” „Osiedle Natura”, „Wymarzone osiedle w…”, „Dom, o jakim marzysz”, „Osiedle Słoneczne” – takie i podobnie brzmiące ogłoszenia i hasła reklamujące bajeczne domy praktycznie codziennie są publikowane w prasie. Często pojawiają się też nagłówki: „Apartamenty 150 m od plaży”, „Apartamenty najbliżej morza. Ekskluzywne apartamenty. Prestiżowa lokalizacja z bezpośrednim dostępem do morza”, „Nie do poznania! 3 pokoje z ogrodem przy lesie”. Deweloperzy prześcigają się w wymyślaniu haseł zachęcających przeciętnego zjadacza chleba do zakupu ich mieszkań. Oferta deweloperska jest dziś rzeczywiście bogata. Obejmuje ona zarówno mieszkania o najróżniejszych standardach i wielkościach, jak i apartamenty z ciekawym widokiem i domki budowane w najróżniejszych miejscach. Liczba firm deweloperskich zwiększa się z roku na rok, rośnie też liczba oferowanych mieszkań. W tej zawziętej konkurencji deweloperzy ścigają się na ceny, atrakcyjne standardy, ale również na wynajdywanie najciekawszych miejsc, w których każdy z nas mógłby zamieszkać.

Zaproszenie do dewastacji przestrzeni

Z tego względu nie dziwią już ogłoszenia typu: „Na lokalizację osiedla wybraliśmy teren peryferyjnej części P. […] Mieszkańcy tego zakątka żyją również w sąsiedztwie rezerwatu przyrody. Tereny mają liczne walory krajobrazowe i rekreacyjne”. Albo: „Osiedle N. budowane przez firmę J. jest propozycją zamieszkania w atrakcyjnym miejscu. Położone na północ od granic miasta i otoczone terenami o szczególnych walorach przyrodniczych i ekologicznych. Teren ten został objęty programem Natura 2000, gwarantującym ochronę przyrody i kontrolę nad podejmowanymi na tym obszarze inwestycjami […]. W jego granicach znajdują się dwa rezerwaty przyrody”. Branża deweloperska jest nastawiona na zysk ze sprzedaży nowych mieszkań. Im bardziej atrakcyjne miejsce, tym zysk większy. A gdzie są dziś atrakcyjne lokalizacje? W miejscach atrakcyjnych przyrodniczo, z dala od zgiełku, w urokliwych miejscach nad jeziorami, nad rzekami, w otulinach parków krajobrazowych i narodowych i im podobnych. Ogłoszeniodawcy nie są więc żadnymi romantykami, zakochanymi w krajobrazie, lesie i jeziorach, lecz nastawionymi na zysk przedsiębiorcami, a piękne ogłosze...