Organizacja funkcjonowania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych odwołuje się w szczególności do przepisów Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (DzU z 2020 r. poz. 1439, z późn. zm.; dalej u.c.p.g.), a także Ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (DzU z 2020 r. poz. 797, z późn. zm.). W praktyce jednak formuła organizacyjna prowadzenia PSZOK-ów budzi czasem wątpliwości.

Dotychczas była mowa o najczęściej spotykanej formule – prowadzeniu PSZOK-u rozumianego jako punkt stacjonarny, czyli pewne miejsce (nieruchomość), na którym jest prowadzone zbieranie odpadów komunalnych w sposób selektywny, w zakresie rodzajów odpadów co najmniej wskazanych w art. 3 ust. 2 pkt 6 u.c.p.g. Miejsce to, co do zasady (wyjątek to zorganizowanie wspólnego PSZOK-u przez dwie lub więcej gmin), powinno znajdować się na terenie danej gminy i spełniać warunek „przestrzenny” wskazany w powołanym przepisie, czyli ma być łatwo dostępne dla wszystkich mieszkańców gminy. 

„Stacjonarność” PSZOK-u

Warto podkreślić, iż tę dostępność należałoby rozumieć pod względem nie tylko możliwości dojazdu, w tym odległości, ale także wyz...