Elektroniczna ewidencja odpadów przesunięta o pół roku. Komentarz eksperta

Elektroniczna ewidencja odpadów przesunięta o pół roku. Komentarz eksperta
Małgorzata Woźniak, aplikantka radcowska, Kancelaria Brysiewicz i Wspólnicy
27.01.2020, o godz. 10:43
czas czytania: około 4 minut
16

Najprawdopodobniej dodatkowe pół roku zyskali przedsiębiorcy, którzy nie zdążyli przygotować się na przejście z papierowej ewidencji odpadów na w pełni elektroniczną procedurę oraz nie zarejestrowali się w internetowej bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO).

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Rewolucja nastąpiła z dniem 1 stycznia 2020 r., a spóźnionym podmiotom groziła surowymi karami finansowymi z górną granicą do 1 mln zł oraz poważnymi utrudnieniami w działalności.

Ustawodawca postanowił jednak zareagować na sygnalizowane przez przedsiębiorców problemy. Wielu z nich dowiedziało się o nowych regulacjach dopiero pod koniec zeszłego roku, wobec czego nie zdążyli złożyć odpowiednich wniosków o wpis do Rejestru-BDO.

Na ostateczną informację co do obowiązku wpisu niektórzy przedsiębiorcy czekali niemal do ostatniej chwili, gdyż rozporządzenie Ministra Klimatu w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw dopiero 30 grudnia 2019 r.

Posłowie reagują na postulaty przedsiębiorców

Poselski projekt noweli, który przesuwa o pół roku rewolucyjną dla wielu podmiotów pełną cyfryzację BDO, w tym obowiązkowe prowadzenie elektronicznych kart przekazania odpadów, zastępujących ich dotychczasowe papierowe wersje, trafił do Sejmu pod koniec zeszłego roku.

Przegłosowana przez posłów nowela została doprecyzowana w Senacie i ostatecznie uchwalona na posiedzeniu sejmowym 23 stycznia 2020 r. Po podpisaniu przez prezydenta przedsiębiorcy zyskają 6 miesięcy na przygotowanie się do zmian.

Do 30 czerwca 2020 r. będą mogli przekazywać odpady jeszcze na starych zasadach przy wykorzystaniu papierowej ewidencji, jednak dokumentacja ta nadal będzie musiała zostać wprowadzona do elektronicznej bazy niezwłocznie – najpóźniej do 31 lipca 2020 r. Później papierowe karty będą mogły być użyte tylko w przypadku awarii systemu.


Warsztaty z BDO – zapisz się!


Kto powinien się zarejestrować

Dodatkowe 6 miesięcy to koło ratunkowe rzucone przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przygotować się do znowelizowanych regulacji i nie zarejestrowali się w elektronicznym rejestrze BDO.

Obowiązek ten dotyczy nie tylko podmiotów, które wytwarzają odpady i nimi gospodarują, ale również tych, które wprowadzają produkty w opakowaniach na terytorium Polski lub wytwarzają odpady niebezpieczne.

Trzeba jednak pamiętać, że ustawodawca przewidział w tym zakresie szereg szczegółowych wyłączeń, dlatego każdy przedsiębiorca, niezależnie od charakteru prowadzonej działalności i jej wielkości, powinien zweryfikować obowiązek rejestracji.

Wpis do BDO może wynikać również z treści zawieranych między kontrahentami umów – co do zasady w przypadku usług budowlanych, naprawczych lub sprzątania, to podmiot świadczący usługę będzie wytwórcą odpadów. Strony mogą jednak w umowie postanowić inaczej.

Nawet milion złotych za brak wpisu do rejestru-BDO

Za brak wniosku o wpis do BDO o zmianę wpisu lub o wykreślenie z rejestru albo złożenie wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym ustawa przewiduje karę aresztu albo grzywny. Za prowadzenie działalności gospodarczej bez wymaganego wpisu do BDO grozi administracyjna kara pieniężna od 5 tys. do 1 mln zł. W takiej samej kwocie można zostać ukaranym za nieumieszczenie numeru rejestrowego na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością.

Transport odpadów bez wpisu do BDO może skutkować karą w wysokości od 2 do 10 tys. zł. Do przeprowadzenia kontroli upoważniona jest Krajowa Administracja Skarbowa, Straż Graniczna, Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, organy Inspekcji Ochrony Środowiska i Marszałkowie Województw. Ponadto, przedsiębiorca, który nie zarejestruje się w rejestrze, nie będzie mógł legalnie przekazać odpadów firmie odbierającej, która może odmówić ich zabrania. Warto pamiętać, że rejestr jest ogólnodostępny – przedsiębiorcy sami więc będą mogli sprawdzić, czy ich partnerzy biznesowi działają zgodnie z prawem.

Ryzykowny wpis „na ostatnią chwilę”

Należy podkreślić, że na sam wpis przedsiębiorcy będą musieli poczekać, dlatego ryzykowne jest odkładanie tego obowiązku na ostatnią chwilę.

Choć sama rejestracja wymaga obecnie elektronicznego wypełnienia wniosku, przesyłanego do właściwego urzędu marszałkowskiego, to organ ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku i nadanie numeru rejestrowego.

Mimo zapewnień urzędników, iż system działa sprawnie i intuicyjnie, firmy skarżą się na problemy z działaniem portalu i trudności z prawidłową rejestracją. Ryzykowne więc będzie pozostawienie tego obowiązku na ostatnią chwilę, co może grozić dotkliwymi sankcjami oraz zakłóceniami w prowadzeniu działalności.

Wciąż mało przedsiębiorców zarejestrowanych w BDO

Jednym z motywów wprowadzonych zmian jest skuteczniejsza kontrola i walka z szarą strefą systemu gospodarki odpadami. Obecnie w BDO zarejestrowanych jest ponad 177 tys. podmiotów, choć jak szacują urzędnicy, powinno ich być dużo więcej.

Dodatkowe 6 miesięcy przejściowego okresu w cyfryzacji rejestru, to więc ostatnia szansa dla przedsiębiorców na przygotowanie się do wprowadzanych zmian, a także zabezpieczenie się przed dolegliwymi konsekwencjami finansowymi i ryzykiem zakłócenia prowadzonej działalności.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

AD3b ODPADY (odpady budowlane) 25.11.24-13.01.25

Komentarze (16)


Odpadowiec1

Komentarz #38988 dodany 2020-01-27 16:39:53

W zmianie niema ani słowa o tym że można odebrać odpady od podmiotu który powinien mieć a niema jeszcze nr BDO. Mimo zmiany brak wpisu BDO = brak odbioru


Komentarz #39015 dodany 2020-01-27 21:43:15

Właśnie to jest kluczowe pytanie odbierać od klienta który czeka na BDO czy nie. Jak się okaże ze interpretacja urzędniczek z WIOŚ będzie na zasadzie brak numeru rejestrowego na KPO papierowym jest nie legalnym odbiorem i mamy problem. Szybka i merytoryczna odpowiedź mile widziana.


Komentarz #39030 dodany 2020-01-27 23:56:07

Na starych zasadach przez pół roku??? No raczej na nowych bo kara papierową KPO jest inna od starej KPO i wszystkie zaległości z 6mcy trzeba uzepelnic w BDO,to jakie to stare zasady. Pytanie brzmi na jakiej podstawie prawnej mają papierowe KPO wystawiać podmioty bez wpisu w BDO (których wnioski jeszcze leżą w urzędach)?


Gosc

Komentarz #39033 dodany 2020-01-28 00:11:08

Papierowe KPO to nie te same papierowe KPO co były wprowadzone bodajże w maju 2019roku , to nowy wzór, czy ktoś ma instrukcje jak to prawidłowo wypełnić?


Luky

Komentarz #39034 dodany 2020-01-28 00:13:22

KPO przecież musi mieć uzupełniony obowiązkowy nr BDO , wiec o co tu chodzi?


Znawca

Komentarz #39035 dodany 2020-01-28 00:16:29

Nr BDO trzeba było uzyskać do połowy 2018 roku, bez tego papierowe KPO jest niepełne i niezgodne z przepisami. Czy nowy formularz papierowego KPO może być bez nr BDO? Gdzie jest taki zapis?


Komentarz #39049 dodany 2020-01-28 07:06:00

prawda...


Przedsiębiorca

Komentarz #39057 dodany 2020-01-28 07:59:25

Pojechałem wczoraj do skupu w Rzeszowie z makulaturą, po wyładowania surowca poprosiłem o kartę KPO i co się okazało ? że muszę zapłacić 20 gr. za kilogram oddanej makulatury abym otrzymał KPO a osoba prywatna która nie potrzebuje KPO nie musi nic płacić - chory kraj

xxx

Komentarz #39059 dodany 2020-01-28 08:06:53

Przedsiębiorca napisał/a:

Pojechałem wczoraj do skupu w Rzeszowie z makulaturą, po wyładowania surowca poprosiłem o kartę KPO i co się okazało ? że muszę zapłacić 20 gr. za kilogram oddanej makulatury abym...

Nie powinni tak robić, nie mają prawa wystawiać KPO za Pana, od tego roku KPO może wystawić tylko przekazujący odpad. Nie rozumiem za co ta opłata w takim przypadku...


Kris

Komentarz #39079 dodany 2020-01-28 10:40:49

A co w przypadku wysylania odpadow za granice? Przeciez zagraniczne firmy nie sa zarejestrowane w bazie BDO. Jak mam wprowadzic taka firme do BDO? Jak rozwiazac kwestie transportu?


GOSC

Komentarz #39081 dodany 2020-01-28 10:54:57

po art. 236 dodaje się art. 236a w brzmieniu:„Art. 236a. 1. W okresie do dnia 30 czerwca 2020 r. dopuszcza się sporządzanie dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej, z tym, że prowadzenie karty przekazania odpadów lub karty przekazania odpadów komunalnych w formie papierowej jest dopuszczalne, jeżeli przekazujący odpady wystawi kartę przekazania odpadów lub kartę przekazania odpadów komunalnych w tej formie.2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, kierujący środkiem transportu, którym są transportowane odpady lub odpady komunalne, jest obowiązany posiadać w trakcie transportu odpowiednio kartę przekazaniaodpadów lub jej kopię albo kartę przekazania odpadów komunalnych lub jej kopię, sporządzoną w formie papierowej.3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, dokumenty ewidencji odpadów sporządzone w formie papierowej wprowadza się do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami niezwłocznie. Wprowadzanie tych dokumentów należy zakończyć nie później niż w terminie do dnia 31 lipca 2020 r 4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, przekazujący odpady sporządza kartę przekazania odpadów lub kartę przekazania odpadów komunalnych w odpowiedniej liczbie egzemplarzy dla każdego z posiadaczy odpadów – przekazującego odpady, każdego transportującego odpady oraz przejmującego odpady.5. Wzór karty przekazania odpadów sporządzanej w przypadku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 5a do ustawy.6. Wzór karty przekazania odpadów komunalnych sporządzanej w przypadku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 5b do ustawy.7. Wzór karty ewidencji odpadów sporządzanej w przypadku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 5c do ustawy


expert

Komentarz #39082 dodany 2020-01-28 10:57:26

Wzór karty przekazania odpadów sporządzanej w przypadku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 5a do ustawy.6 WIĘC KTO TU MÓWI ZE COŚ JEST PO STAREMU PANI EXPERT OD ARTYKUŁU ?


emil

Komentarz #39083 dodany 2020-01-28 11:05:05

"Najprawdopodobniej dodatkowe pół roku zyskali przedsiębiorcy, którzy.... nie zarejestrowali się w internetowej bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO). " NO a z skąd wezmą nr Rejestrowy BDO do wpisania w papierowe KPO ? Jaka w tym logika ? A kary za brak nr BDO na dokumentacji ? Dziwny nagłówek artykułu.


Komentarz #39099 dodany 2020-01-28 13:02:14

To wszystko jest bez ładu i składu. Tak jak w komentarzach - można od kogoś odebrać odpady, jeśli nie ma nr BDO? Raczej nie. Czy kontrola transportu zakwestionuje KPO, jeśli będzie bez numeru BDO? Praca w branża odpadowej to jazda bez trzymanki


Realista

Komentarz #39116 dodany 2020-01-28 15:39:51

Ktoś kto pisałem ten artykuł albo nie rozumie co pisze albo specjalnie wypisuje głupoty. To że dali te pół roku to dla tych którzy korzystają już teraz z tego BDO nic nie daje, to dodatkowa robota jak ogłoszą awarię , a ci co się nie zarejestrowali do tej pory widocznie wcale tego nie zrobią


expert odpadowy

Komentarz #39118 dodany 2020-01-28 16:00:29

Pani expert aplikant to powinno być napisane np. tak : Nowe uchwały Sejmu dopuszczają prowadzenie papierowej ewidencji „z mocą wsteczną”, czyli od 1 stycznia 2020 r. Warunkiem jest prowadzenie ewidencji zgodnie z nowymi zasadami co oznacza, że dokumenty mają być wystawiane przy każdym odbiorze odpadów i podczas ich przekazania do kolejnych instancji, a transportujący śmieci musi mieć przy sobie poświadczenia. Na uzupełnienie danych w bazie elektronicznej będzie czas do 31 lipca 2020 r. PS. nie ma możliwości prowadzić ewidencji papierowej po staremu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! trzeba czytać ustawy i rozporządzenia ze zrozumieniem.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Odpady
css.php
Copyright © 2024